Gå till innehåll

Vilken matarpump till Aquacare Turbo 2?


Henric

Rekommenderade inlägg

Jag har en Aquacare turbo kalkreaktor 2 och jag skall mata den med ett flöde på ca 10 liter/timma. Alltså ett riktigt "fis-flöde" i saltvattensammanhang. Har ni någon bra lösning på detta typ lämplig pump och teknisk lösning för att få rätt flöde. Jag vill inte nyttja någon av de andra pumparna jag har i sumpen.

Sedan undrar jag om man skall mäta flödet in till reaktorn eller det vattenflöde som kommer ut ifrån kalkrektorn. Det kommer att vara en viss skillnad.

//Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

normalt räknar man dropp takten ut ur reaktorn för att på så sätt få en hum om mängden man tillför akvariet.. sen kan man styra bubbletakten på co2 samt ev timer på magnetventil till co2 tuben.

så man kan styra på flera olika sätt..

ang pump så har jag inte något klockrent alternativ.. tror att många kör med dessa 2 alternativ , ett, dosepump ,två, stickspår på någon pump av något slag.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rektorn har en intern cirkulationspump och en Co2 kontroll som ´man kör med hjälp av timer, Detta innebär att det alltid rör sig vatten genom rektorn. Så mängden calcium styr man med hjälp av timern.

JAg funderar på att sätta på en förgrening på pumpen till uv-röret och styra flödet med en kran. Problemet är om slangen lossnar från det lilla avsticket så kommer det att spruta vatten i hela sumpen. tänk er 3000 liter från pumpen men ett mottryck i Uv och så ett litet hål för vatten till reaktorn...

Alternativet är en större diameter på avstickaren, då kommer inte vattenstrålen bli lika vass. Men det kommer att bli svårt att ställa flödet med en stor kran.

//Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mängden vatten in och ut ur reaktorn kommer ju vara konstant, du kan ju inte få ut mer än du matar den med, och du kan inte mata den med mer än du får ut, då skulle du bygga upp ett övertryck hela tiden.

En doserpump eller ett avstick på en befintlig pump som Manne skriver, är nog den enklaste lösningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så är det. Jag kan jag inte få ut mer än vad jag matar in. Men om man gör en mätning på vad som lämnar pumpen utan reaktorn inkopplad så kommer flödet vara ett värde. När man kopplar in reaktorn så blir det ett mottryck i reaktorn + att höjden på vattenpelaren som pumpen skall trycka. Alltså borde man mäta det som kommer ut ifrån reaktorn. När cirkulationspumpen för reaktorn startar så rör sig vattnet lättare i reaktorn och då ökar flödet. Så jag tror nog att det bästa är att mäta flödet ut ifrån reaktorn.

//Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

cirkulationspumpen för reaktorn ska alltid gå 24/7 , du styr med timer/kontroller den mängd gas du ska använda dvs bubbeltakten.

om man kör följande exempel. 2 droppar vatten ut ur reaktorn varje sec , och du har en bubbeltakt på gasen 1-2 bubblor varje sekund.. har man väl ställt in det exemplet så kan man ställa tiden gasen ska vara På, blir detta förlite så bara ökar man timern till gasen 15min tex.. blir det förmycket så dra man ner tiden..

så mäter man Kh't för att få fram önskat värde i karet.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...