Gå till innehåll

akvarie djup


Hedlurd

Rekommenderade inlägg

Följdfrågorna som man måste ha svar på innan är:

1. Vad för typ av koraller ska du ha? Mindre krävande är lite luddigt, är det skivisar och mjukisar som sinularia?

2. Kommer akvariumet bara bli djupare eller kommer det vara större?

3. Kommer du köra med ozon?

Svar:

För mindre ljuskrävande koraller räcker 6st T-5. Sedan beror det såklart på hur bra rör, reflektorer och hur klart vattnet är (med eller utan ozon bla). Kör med 2st t-5 över ett 110L (40cm djupt) akvarium och där klarar sig skivisar sig bra. Även flakmontiporor går.

Om du klarar dig med 6st t5 36w hänger ju lite på de andra måtten också, men om det bara är djupet så tror inte jag de blir några problem.

Sedan kan man du ju köra ozon och öka ljuspenetreringen genom klarare vatten. Använda ljussand och möblera så att ljuset kommer åt botten bra. En annan faktor är såklart även hur nära ytan du placerar ljuset.

Personligen anser jag att 6st T-5 "räcker", men jag om jag skulle starta en t-5 burk skulle jag proppa på så många t5 som möjligt. Sedan kan man ju alltid justera ljustiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okaj, tanken är att täcka det som utgör botten med skivor och knappar. vilka generellt sett inte kräver lika mycket ljus, funderar mest över hur pass mycket och vilka spektra som störs ut av djupet. Skall man se verkligheten så är 60cm inget djup att tala om, men då är "stålkastaren" en aning större med....

karet kommer ävenatt bli bredare än det jag har nu, ökar från 45 till hela 70, - 5 cm i en båge för avrinningen, men jag funderar på att komplertera upp med en liten MH, typ 70w, för att kräma på lite extra under några timmar av dygnet.

gällande ozon så ligger det faktiskt i tankarna, det är igentligen bara en pengafråga i dagsläget, får hoppas på en givande jul ;P

Jaken - med starkare ljus menar du till antal 39or eller högre watt tal?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...