Gå till innehåll

Ok att tillsätta medel??


Patrik Steen

Rekommenderade inlägg

Vad är det för zeolit du kör? är det något typ "Nollnitrat"? Eller är det en hel metod typ "Zeovit"? I det första fallet finns förmodligen ingen motsättning. Antagligen inte i det andra heller annat än att jag själv i så fall skulle välja preparat från samma tillverkare. Spelar kanske ingen roll men man får då tillsatser man vet fungerar tillsammans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite OT och inte frågan men ändå fick rådet när jag började med salt att dosera detta vid VB det hjälpte Mjuk-Koraller att växa och må bra fick jag reda på.

Vet inte om det är off topic... att dosera vitt och brett leder i längden till obalanser. Om alla värden utom kalcium är rätt och du doserar något som innehåller olika ämenen så kommer du skapa nya obalanser... kalcium kanske blir rätt men då får för mycket av andra ämnen. Det finns en hel del All-in-one lösningar men man bör vara försiktig här. Det är ytterst sällan ett akvarium konsumerar spårämnen i just det förhållanden som All-in-one lösningen innehåller... och då får du överskott och brister i längden ändå.

Mitt allmäna råd är att om du inte har en brist alternativt kan mäta att akvariet konsumerar ett specifikt ämne så bör du inte dosera det heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om det är off topic... att dosera vitt och brett leder i längden till obalanser. Om alla värden utom kalcium är rätt och du doserar något som innehåller olika ämenen så kommer du skapa nya obalanser... kalcium kanske blir rätt men då får för mycket av andra ämnen. Det finns en hel del All-in-one lösningar men man bör vara försiktig här. Det är ytterst sällan ett akvarium konsumerar spårämnen i just det förhållanden som All-in-one lösningen innehåller... och då får du överskott och brister i längden ändå.

Mitt allmäna råd är att om du inte har en brist alternativt kan mäta att akvariet konsumerar ett specifikt ämne så bör du inte dosera det heller.

I mitt fall så har jag inte brist på nåt som den ska tillsätta så jag kommer ställa flaskan på hyllan för tillfälligt.......tack för infon:)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för zeolit du kör? är det något typ "Nollnitrat"? Eller är det en hel metod typ "Zeovit"? I det första fallet finns förmodligen ingen motsättning. Antagligen inte i det andra heller annat än att jag själv i så fall skulle välja preparat från samma tillverkare. Spelar kanske ingen roll men man får då tillsatser man vet fungerar tillsammans.
Sten,kol Zeobak och dem andre två
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...