Gå till innehåll

Calsiumhydroxid i kalkmixers


repti.net

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag tillsätter idag calsiumhydroxid till mitt kar som jag blandar i en dunk och låter droppa sakta ner i karet dagtid.

Vad jag kollat lite på är kalkvattensmixers som fungerar på nästan samma sätt med samma ingrediens och nästan samma funktion.

Min fråga är; varför är det så viktigt att själva bottenblandningen som inte löses upp i dunken intekommer ut i karet? I en kalkvattensmixer så rörs väl allting om tills det är helt borta alltså på samma sätt som om det hamnat i karet när jag blandar själv? Eller är det ok om det bara inte hunnit bli någon bottensats?...

Jag har kanske missat något väsentligt så hjälp mig gärna!

Mvh Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I sötvattnet (osmos?) löser det sig bara något gram per liter och det driver upp pH våldsamt. Tillsätter du Calcium hydroxid pulver i akvariet blir det lätt mer och det driver lätt upppH alldeles för högt. Den Calcium du har löst i vattnet fäller ut som kalk på allt och riskerar att skada alla djur om inte det höga pH- värdetredan har gjort det. Och det konstiga är att när kalken fäller ut så minskar karbonathårdheten så mycket att pH sjunker mycket lättare. Det låter skitskumt men för mycket kalkvatten = lågt KH = ostabilt vatten. Lagom är bäst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Stig!

Tack för infon ovan! Då är jag med på hur det blir ifall jag trycker på för mycket från min dunk som jag blandat i. Jag har hört liknande som du säger innan så jag är försiktig med hastigheten till karet.

Vad jag inte nu förstår är varför det fungerar i kalkmixers? Där tömmer man väl inte ut någon calsiumhydroxid som lagt sig på botten utan där är det väl fullt blås tills det att allt lösts upp?

Mvh Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalkreaktorn är igentligen samma grej som du kör med. Man fyller på vatten med en doseringspump sakta, sakta och sedan rinner det över ett breddavlopp i kalkreaktorn när den är full med vatten. Ta inte för mycket kalkvatten bara då sjunker karbonathårdheten. Jag hade ner den till 3,5 ungefär. Nu har det stigit 2 enheter på en vecka efter att jag slutat med kalkvatten. PH är fortfarande högt - 8.3 ungefär på morgonen och 8,5 - 8,6 på kvällen. Självklart kommer jag att börja med kalkvatten igen när hårdheten är tillräcklig. För att detta skall stämma bör man ha ett Ca - värde runt 400.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag skulle ju tagit med att skiten på botten får man skölja ut någon gång i månaden annars kan det lägga sig över den nya kalken. Är kalkreaktorn öppen upptill suger den till sig kolsyra ur luften och då fäller det ut kalk på väggarna. Den får man ta bort med ättika och skölja väldigt, väldigt noga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag förstått är kalkvatten en färskvara och håller sig bara några dagar eftersom blandningen reagerar med koldioxiden i luften och blandningen blir snabbt värdelös. (varför kan kanske någon av våra mer erfarna saltvattens akvarister förklara, jag vill inte ge mig in på en förklaring som kanske blir fel).

Imin kalvatten mixer tillförs osmosvatten varje gång jag kör mixern och därför blandas färskt kalkvatten hela tiden. Det är bara den klara vätskan från mixern som får tillföras, annars tillstöter de problem som stig beskrivit.

Jag kör min kalkmixer 10 X 15 minuter per dygn och ersätter det avdunstade vattnet. Doseringspumpen (som jag använder) pumpar ungefär 4 liter i timmen. Akvariet är på 940 liter och en sump på 350 liter och det räcker alldeles utmärkt för att hålla kalciumnivån på ett bra värde.

Mixern minimerar arbetet, det enda jag behöver göra är att se till att det finns ordentligt med osmosvatten (jag har en tunna som rymmer 100 liter) och kolla "klarvattennivån" i mixern och jag fyller på calciumhydroxid ungefär var 4 månad. Jag vet när jag skall fålla på när "klarvatten" nivån i mixern minskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...