Gå till innehåll

Acropora m. kassa toppar


SmallTown

Rekommenderade inlägg

Tjena!

Införskaffade mig en acropora häromdan och när jag kom hem så hade två toppar legat ovanför ytan, så nu har de blivit svarta, tråkiga och lite slemmiga. Resten av acroporan har så gott som återhämtat sig.

Skall jag kapa dessa två toppar eller klarar de sig????

MVH

FREDRIK

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja det skall nog ej vara någon fara. I naturen så är det många koraller som ligger ovanför vattenytan i några timmar då det är lågvatten.

hur länge hadde den varit ovanför vattenytan då du såg det. Är det för länge så skulle jag tro att den ej klarar detta max 12h.

Är ej såinne på stenkoraller så jag tror att det är bara att hålla den under koll blir den vit (död vävnad och skelettet syns) så vet jag andra som klippt av korallen under den döda delen så brukar den klara sig å återhämta sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Hej på er!

Vet nån av er om min Acropora är ok?

Köpte min första A. för en månad sen, men nu har den börjat vitna i topparna och ytterst vid foten.

Vissa A. har ju ljusa toppar för att de växer, men ska denna ha det?

Och ska fota ha det? (eller växer den också?) Ev för lite cirkulation orsakar väl inte detta? (150 L:s kar med pumpar på 1400 L/h)

Jag har MH-lampa (150w 20K) med korallen ca 20 cm under ytan. Ca ligger på 420. Jod mäter jag inte, men jag tillsätter TropicMarin's re-mineral (förutom deras salt med mineraler) och gör 15% vattenbyte varje vecka.

Det är många polyper ute överallt så det är väl ingen kris ännu i allafall?

Andra växter/djur i karet är sarcophyton och actinodiscus.

post-1503-14468912025035_thumb.jpg

post-1503-14468912025108_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, tack det vet jag!

Bilderna är lite dåliga, men på övre bilden syns det vita på själva foten. Det vita på topparna syns däremot knappt på dessa bilder.

En del säger; för effektiv skumning! Andra säger; ingen näring i vattnet! och En säger; de får sin färg av näringen! Den andra säger; de får sin färg av zooxanthellerna!

Vad finns det egentligen som kan bleka en korall?

Är det föroreningar i vattnet? eller är det mjukkorallerna/anemonerna som mobbar den?

Vad göra om det vita sprider sig?

Mina värden:

KH 9

Ca 415

PH 8

Nitrit 0

Nitrat 5

Salt 1,024

Gh 20

temp 26

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer den ifrån södertälje eller marin akvariet? Vet du om den e odlad korall?? Tycker jag känner igen stenen den sitter på och då har jag likadana koraller! Vita topparna kan va det att den håller på ändra färg pga sämre lyse hos dig än hos odlaren eller i havet. Det händer att mina också byter färg och det e ingen fara alls. Det e värre om det börjar vita runt roten på dom det kan vara parasiter eller pga den inte trivs. Det e min uppfattning bara.(H-CA det e viktigast att de e stabila bara)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för hjälpen!

Får väl tillsätta lite extra jod kanske då.

Den är från MarinAkvariet, BroderIsak.

Den har sett bra ut tills nu.

Det du sa om foten låter inte lovande för den har ju börjat bli vit i kanterna där också.

Jag har granskat korall och sten noga men inte sett några parasiter (för små för att se?) däremot fick jag med en liten krabba, men jag har sett den på andra stenar nu. Troligen inte en A-krabba då (?)

Sägs ju att acroporor ska ha stark cirkulation, men när jag provade att sätta den närmare pumpen fick polyperna svårt att ta sig ut.

Det enda med ljuset är kanske att sätta den närmare vattenytan (5-10cm?), så den får max ljus?

Ska denna krabba ut? (ca 5mm stor)

post-1503-14468912026616_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krabban kan du ha kvar det gör ingenting. Du behöver inte sätta den jätte nära pumpen utan att det vekligen rör sig vatten runt den bara .Tänk på att en A skall man sätta på en plats sen inte röra den mer för det gillar dom inte .Vita kanten e nog bara att det var kanske mer ljus där förr. Men jag har en där det ser ut som det blir frät håll på den ock det kan vara parasit. Då tar man ut den och klipper bort det bara så skall det vara ok.kolla på era bilder där jag la upp en bild på en av dom som jag köpte för en månad sen..svin fina koraller e det. Den som du har e odlad och håller mycket bra kvalite.En A gillar lyse så du kan sätta den hur när lampan som helst.Sen e det väldigt vanligt att när du köper en SPS så kan den vara gul,lila,röd,osv men sen byter färg till limegrönt, men det kan vi gå in på om den gör det HA ha....

-S-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Kan nån hjälpa mig med acroporan som börjat blekna i fot och toppar?

Körde i början med korallen ca 20 cm under ytan och med en MH 150W 20K. Men när den som sagt började blekna så flyttade jag upp den till 3 cm under ytan. När det heller inte verkade hjälpa, så bytte jag till 10K (för att få intensivare ljus) och ökade cirkulationen lite.

Andra stenkoraller och anemoner mår bra, och värdena är bra. Kanske kan acror tappa lite färg pga miljöbyten?

Men nu har det kommit brunalger på topparna också...

En 150W 20K MH borde ju räcka för en acropora! (?)

Hur högt över vattenytan ska MH-lampan sitta? (sitter nu 39 cm över)

Hur blir jag av med alger på korallen, borsta?

Bör en MH-lampa vara tänd mer än 10 h per dygn?

Gärna andra tips också!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...