Gå till innehåll

Arbetslampa 230v 38w


OliverKling

Rekommenderade inlägg

Pissgult.

Ställ dig under en sån där gul strålkastare vid nån väg, så förstår du vad jag menar.

Det blir inte riktigt så gult egentligen, men upplevelsen är ungefär densamma.

Koraller kommer att få olika nyanser av brunt, och levande stenen kommer att bli beige/mocca-brun.

(testade med en liknande lampa över mitt kar, för skojs skull).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en bra idé att byta själva lampan, tror dom levereras med 4000K eller 6000K.

Bägge är för gula för min smak, även om 6000K funkar så är den inte nå snygg.

Kolla om det är magnetisk eller elektronisk ballast i den. Är den magnetisk kan du räkna med att den drar ca 30% mer effekt än vad den är märkt med, dvs ca 100W.

Annars är det ju en idé att kolla efter begagnade belysningar här på forumet, finns ju en hel del, man kan göra rätt bra fynd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter extremt blått.

Speciellt som de flesta actinic-rör är märkta runt 20000K.

Vad är det för actinicrör du har som är märkt med 8000/20000K? Aldrig hört talas om det innan.

Själv kör jag ett Aquarelle (lyfter fram en del röda toner, i övrigt halvkallt ljus), ett 15000K och två Pure Actinic. Det blir ett ganska blått ljus. Skulle nog vilja byta ut aquarelle-röret, då det är lite väl bra på att lyfta fram röda toner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag rättade actinic röret till15k(8k/22k) Dem använder 5 olika pulver i röret för att få fram 15k, säger man 8k+22k= 30k/2= 15k. men det va fel av mig sry.

Spec på rören:

Giesemann POWERCHROME aquablue plus x 1

light colour: blue/white 15.000 K

power output: 24, 39, 54, 80 watt

technology: 5-bands-phosphor

actinic + light colour: deep

Giesemann POWERCHROME T-5 midday x 1

light colour: white 6000 K

power output: 24, 39, 54, 80 watt

technology: 5-bands-phosphor

Giesemann POWERCHROME actinic plus x 4

light colour: deep blue 22.000 K

power output: 24, 39, 54, 80 watt

technology: 3-bands-phosphor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter extremt blått.

Speciellt som de flesta actinic-rör är märkta runt 20000K.

Vad är det för actinicrör du har som är märkt med 8000/20000K? Aldrig hört talas om det innan.

Själv kör jag ett Aquarelle (lyfter fram en del röda toner, i övrigt halvkallt ljus), ett 15000K och två Pure Actinic. Det blir ett ganska blått ljus. Skulle nog vilja byta ut aquarelle-röret, då det är lite väl bra på att lyfta fram röda toner.

Bra att du ifrågasatte ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du provat själv denna kombo som du skriver 70-80% 20k+ mm ?

mvh manne

Jag har inte provat det än, just nu i mitt lilla kar kör jag 1st 22k, 1st 10k och ett fiji purple. Körde 2 10k innan och det var alldeles för vitt. Nu känns det bättre men ett 22k till hade inte skadat. Men jag har bara 3 lysrör i min moddade juwel huv. där funkar ju inte 70% 15% 15%, därför provade jag fiji purple som ett alternativ och det funkar hyffsat, bättre än innan iallafall. Sen på reefcentral disskuterade man mycket om positionen av dem olika rören, hur man bäst framhävde färger etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...