Gå till innehåll

Brun tunn hinna på ytan...


Guest Andreas

Rekommenderade inlägg

Hej på ersmiley1.gif

Jag har fått en tunn brunaktig hinna på ytan i mitt akvarium. Jag har inte sett detta tidigare i akvariet (3 år gammalt). Kan det vara skummaren som jobbar för dåligt? För mycket mat?Är det en algblomning som kan resultera i detta (ser att bottengruset blivit algigare än normalt med liknande färg)? Känner någon av er igen detta problem så skriv då gärna in och berätta.

//Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara kiselalger på botten. Stäng av alla pumpar och lägg en sida av en tidning på vattenytan och lyft upp den efter en sekund så får du med ytfilmen. Flytta upp en pump i vattenytan så får du ingen ny film sedan - och sover mycket bättre.smiley36.gif

Kiselalger bildas med kisel och Karlstadvattnet är ju sandfiltrerat. Har du osmos? Annan näring och ljusfärg påverkar också, men där finns det andra som vet mer än jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tack för hjälpen! Jag har aldrig kört osmos. Min MH-lampa har nog snart gjort sitt. Kanske är det den som der fel ljusspektra nu? Ingen fara med treycket i tidningspappret för vattnet på den korta tiden?

//Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...