Gå till innehåll

Massor av luftbubblor från deltec UVC


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har problem med mitt deltec uvc. Det spottar ut oändligt mycket luftbubblor hela tiden. Jag har försökt resa på det så att det står lodrätt och då "hulkar" det ut en hel del luft. Sen när jag placerar det på sin vanliga plats (det är monterat vägrätt) så tar det ungefär 20 sekunder sen spottar den otroligt mycket bubblor igen.

Jag kan inte hitta någonstans som det läcker/kommer in luft. Jag kör med en matarpump som är direktansluten till uvc:et med en hel slang utan extra kopplingar och utblåset är direkt från uvc:et ner i akvariet med hjälp av en annan slang.

Någon som har haft liknande besvär och vad kan man göra åt det?

Tidigare gick det bra att resa det upp och på så sätt få bort bubblorna men nu ska det bara monterat liggandes och det skall ju inte vara någon omöjlighet.

Tacksam för lösning.

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag plockade isär allting och kollade så att tätningen skulle vara ok och det verkar den vara. Jag har också satt sådan där vit gängtejp runt för att minimera risken för att det läcker in eller ut något där. Men det kommer ändå otroligt mycket bubblor från utblåset.

Det jag kan tänka mig är att jag på utblåset inte har någon slangklämma. Men å andra sidan så sitter ju fästet 3 cm in i en slang så sådär hemskt mycket luft borde ju inte vattnet orka dra med sig när det rinner ut.

Får undersöka det mer. Som det är nu har jag placerat utblåset precis vid ytan och till följd av detta plaskar det. Får ju springa på toa hela kvällen om jag skall ha det på under natten. :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om den sitter löst testa att ta loss den och testa att köra den med sötvatten i en hink och säkerställ att det bubblar även då och sen sänker du ner den i hinken först den ena slanfästet vänta en stund och se om bubblandet försvinner, sen den andra om det inte slutar med den första, slutar det inte då heller så vet du att det är ifrån toppen (skulle inte doppa toppen i vattnet, och det krävs ju inte för det är ju det enda stället det kan komma ifrån när man sänkt ner resten). Då har man isolerat felet till en tredjedel i.a.f. (om det inte är fel i flera samtidigt då, men fixar man felen uppifrån så är det bara köra testet igen så hittar man alla källorna)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...