Gå till innehåll

Parasema stim?


Crissan

Rekommenderade inlägg

Funderar på att införskaffa ett gäng cyanide parasema, guldstjärtad frökenfisk, som första fisk. Dom sägs vara rätt idealiska för nybörjare som en annan. Men jag undrar på antalet. Jag har ett 450 kar och antingen vill jag skaffa fyra st så dom kanske blir två par? Eller ska jag skaffa fem eller sju så det blir ett stim? Håller dom sig i stim, är det någon som har erfarenhet av dessa? MVH Christoffer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De kan bli lite kinkiga mot varandra, det bästa är att ha rätt så många. Jag har 19st liknande fröknar (ser ut som paraseman men är en annan sort, kommer inte ihåg namnet) i mitt 600L kar, det funkar kanon. Ska skaffa flera. kolla de senaste bilderna i min tråd acuarios 600l

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade 10 stycken i mitt 750l har gjort mig av med alla utom 3.

De stimmar inte utan håller små revir.

Jag upplevde dem som lättlekta, hade som mest 3st som lekte samtidigt. Dock var det ganska trist att två av dem som la romm valde att göra det på grenar i två stora koraller. De putsade då rent baksidan av grenen de ville lägga rom på. En av de 3som lekte la sin rom på undersidan av en sten vilket är mycket bättre :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog reda på nmnet på mina "Chrysiptera hemicyanea" Eftersom jag har 19st så blir det stimkänsla för de flesta av dem går i stim i mitt kar och några hanar har sina revir. Höjer känslan när man har massor av en sådan här fisk, de står högt på min polulärskala, billiga, lätta, sjukdomstålig och otroligt fina just därför vill jag ha minst 10st till. Karet blir otroligt levande och fint med dessa trevliga fiskar, de dyker ner ibland stenarna när de blir skrämda men snart så kommer de fram igen. tycker att du ska skaffa dig runt 15st.

http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+28+108&pcatid=108

Chrysiptera%20hemicyanea%20IZOO%2008.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det Chrysiptera parasema du menar? Jag har två sådana... De har var sin halva av akvariet så jag skulle inte vilja påstå att mina håller ihop i stim.

Du hade rätt med namnet smiley1.gif det var dom jag menade.

Ska jag skaffa kanske fyra då t o börja med o hoppas att det blir två par. För det går väl inte riktigt o könsbestämma dom heller? Annars är det väl en rätt bra fisk för nybörjare..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...