Gå till innehåll

Osmosfilter, snälla hjälp med att lista ut märket och modell


Christoffer730

Rekommenderade inlägg

Det är ett Aquatic Nature Pacific 150-220K

Första filtret är Sediment å andra Kol

tredje är själva membranet

http://www.aquatic-nature.be/2eng_toestellen_zee.html

Tyvärr är det nästan inte lönt att köpa nya kol / Partikelfilter utan lättare att köpa en nytt osmos, men om du köper helt nytt så spara de små behållarna kan man ju ha till annat filter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett jättestort tack!!! Det var fantastiskt snabb hjälp!

Jag tror nu faktiskt efter att ha talat med några andra akvarister att det inte är filtren det är fel på. Problemet är nog snarare övermatning med artemia och därav förhöjd fosfathalt. Jag ska därför avvakta med osmosbyte (det får som du säger bli en helt ny osmos när det är dags) och istället satsa på att skippa artemian och mata väldigt sparsamt med flakefood ett tag samt köra i Rowaphos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Um... Jula har "vanliga" behållare och filter som ersättning till dina halvhöjds. Utan att snurra in på deras site skulle jag gissa på att du hamnar på 300-350:- för partikel, och kolfilter. Framförallt kolfilter bör man byta ca var 6'te månad eftersom det förväntas ta klorinet i vattnet, som annars inte är snällt mot osmos membranet.

Nya membran, är standardiserade i storlek, det du behöver nytt, är den restriktorn som bestämmer mottrycket, om du väljer ett annat än original... Och menbran behöver man ju som tur är inte byta så ofta.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...