Gå till innehåll

60w på 41Liter


robertmosen

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har skaffat mig ett nano på 41L. Nu undrar jag lite över belysningen.

Har detta som belysning:

1st 36w Actinic 2G11-sockel

1st 24w BlåVitt 2G11-sockel

Det är alltså 60w totalt. Ratio: 1.5w/l

Jag stirrar nog mig blind på detta men önskar nog lite mer kräm. Vad tycker ni, är detta för lite eller lagom?

Jag har dessa djur...

Koraller:

Zoa

Ricordea

Sarcophyton

Skivisar

Gorgonia

Sjärnpolyper

Fungia

Hjärnkorall

Caulastrea

Inverts:

Putsarräkor

Pepparmint

Astrea

Svart ormstjärna

Miljarder pods :)

Och jag har inga fiskar.

Sålde sexy shrimp och blåbenade eremiterna tillbaka till LFS eftersom dom mumsade på mina koraller.

Kan jag köra tridacna och acorapora under detta? Finns det några LPS jag inte bör köra?

Tack på förhand

//Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är det vita ljuset vi ser mest av. Blått är vi inte alls lika känsliga för och actinicljuset ser man som mer än tio gånger svagare. Men för korallerna (zooxantellerna) är blått och actinic starkare än det vita ljuset. Så jag skulle nog testa först hur korallerna mår i ljuset innan jag ändrar något. Actinic lysrör brukar ha kort livslängd så har du köpt karet begagnat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Tack för svaren.

stigigemla> Jag tyckte att det var konstigt att 36actinct inte lös så himla mycket mer än 24wattare. Nu har jag förklaringen. :)

Korallerna verkar må jättebra.

Läste massa om att zoa's, ricordeor, fungia och andra inte äter...men sen tänkte jag att om dom har mun så måste dom ju äta. Det gäller bara att hitta rätt foder. Kom på att zoa äter mygglarver. Fungia äter mygglarver, räkor och räkpellets. Ricordean äter räkor och mygglarver. Mina Caulerpa äter endast räkor och det är rätt pilligt att mata dom och samtidigt slåss med räkorna så dom inte snor maten. Jag matar dom 2ggr i veckan men bara om dom "bajsat" ut matresterna. OJ vad det växer nu. :)

Är det någon som vet hur man matar skivisar och gorgonier? Mina gorgonier blir rädda när jag försöker mata dom med acoraporafoder och drar ihop sig. Testat att fjutta bredvid men jag tror inte dom tar särkligt mycket av maten.

Här finns en liten film på mina kar: http://bambuser.com/channel/robertmosen

På filmen är detendast actinic igång på mitt nano

Med vänliga hälsningar,

Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...