Gå till innehåll

Dags för en osmolator?


Alex_y

Rekommenderade inlägg

Har ett RSM 250 och funderar av bekväma skäl att skaffa en osmolator. Ser att många använder Tunzes 3155. Någon som kan ge tips var man kan hitta den billigast? Köper man "nivåalarmet" eller vad man ska kalla det separat? Hur fungerar den egentligen? Räcker inte det med grejerna som följer med 3155an?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte faktiskt en Tunze 3155 igår! Gav 1395:- på Akvarieshop vilket jag tror är ett riktigt schysst pris! Såg att den kostar minst 400 spänn mer på andra ställen. Det har dock kommit en ny modell som har magnetfästen för sensorerna istället för skruvfästen, men jag vet inte om jag tycker det är värt 500 spänn extra!:)

Har inte monterat det än så jag kan inte säga så mycket om funktionen. Vad jag läst mig till så ska dock just denna modellen vara både populär och driftsäker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Finns det någon som kör med påfyllning med timer? typ fyller 1min 2 ggr per dygn. Har en gammal tunzeosmolator som slutat fungera men själva pumpen funkar om man kör den direkt på spänningsagg.

tror inte det är någon bra lösning.. det ända är om du verkligen vet förbrukningen och kör klart i underkant.. men då är ju den önskade effekten lite borta..

är ju inte en förmögenhet o fixa en ny i förhållande till vatten på golvet.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört med timer och ställt ner spänningen till hälften på pumpen, detta har fungerat i över ett år. Det diffar ungefär 1dl i månaden, och det kan jag leva med.

Jag kör även Baling på samma sätt men har då byggt munstycken som doserar en lagom mängd vätska, allt går på vanliga tryckvattenpumpar.

Så nog går det alltid!

Mvh Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...