Gå till innehåll

cirkulation?


Guest Nephele

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Hur nödvändigt är det med minst 10ggr akvarievolymen i cirkulation/t?

Vi har ett 350 l akvarium med en cirk. pump på 2500l/t och 2 st påhängsfilter á 1050 l/t.

När jag stänger av pumparna verkar fiskarna och fr.a. putsarräkorna mycket nöjdare, kommer fram mer och sprider sig i hela akvariet.

Kan jag sänka cirkulationen? Kan jag kanske variera mellan cirkulationspumpen och påhängsfiltrerna så att styrkan blir mycket lägre. Eller ställer det till det då? Har inte så mycket koraller i dagsläget...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ett hörnakvarium med välvd framruta, så det går inte att sätta dem hur som helst. Cirkulationspumpen rör ju för fullt på vattenytan, och är riktad mot påhängsfiltrerna. Dem i sin tur är ju som ett vattenfall ner i akvariet. Så vattnet rör sig i princip överallt. Men det verkar ju som sagt som om fiskarna och räkorna håller sig där det är lugnast, och undviker dem snabba vattenflödena. Varför man sällan ser räkorna, och kanske därför vår gula kirurg aldrig är uppe och betar på dem stenar som verkligen skulle behöva det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

4600L/Hsmiley5.gif.stackars fiskar.

ta bort de 2 små eller den stora.kring2000L/H räcker gott för ett 350L kar.

tänkte jag skulle köra 1200L/H på ett 140Lalt.220-240Lkar med fiskar som gillar strömmande vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4600L/Hsmiley5.gif.stackars fiskar.

ta bort de 2 små eller den stora.kring2000L/H räcker gott för ett 350L kar.

tänkte jag skulle köra 1200L/H på ett 140Lalt.220-240Lkar med fiskar som gillar strömmande vatten.

Stackar fiskar: Tja, jag tycker inte att det låter extremt mycket.

Kika på Norbergs fina akvarium 16000L/h på 240L smiley37.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina fiskar trycker dock i ett och samma hörn hela tiden förutom vid matning och om jag stänger av pumparna en stund. Putsarräkorna gömmer sig alltid långt in bland stenarna tills man stänger av pumparna.

Många koraller verkar ju vilja ha en medel cirkulation, vad innebär det? Kan man på ett ungefär definiera var gränserna går mellan låg, medel och hög cirkulation?

Om jag sätter timrar på pumparna så att man varierar mellan 2500 l/t på cirkulationspumpen och sammanlagt 2100 l/t på påhängsfiltrerna, skulle det fortfarande vara ok? Eller ska jag lösa det på annat sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Hellberg

Nephele: Det är inte så att du brukar stänga av någon pump när du matar och att det är därför som fiskar och räkor blir mer aktiva när du stänger av och inte matar?

Det e ju rätt kraftig bränningar på reven ibland också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej, brukar inte stänga av vid matning. Stängde av pumparna av annan anledning för ett tag sedan, minns ej varför. Såg då att dem blev mycket mer aktiva. Har sedan testat några gånger efter det, aldrig i samband med matning.

Ska se om jag kan fixa en bild. Har ingen kamera tillgänglig, men kan kanske rita på på datorn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut. Kan prova med att rikta om utstrilningsröret nedåt eller bakåt. Prova och se.

Dina påhängsfilter slår sönder ytan så egentligen kanske man inte behöver något extra vid ytan?

Jag tycker det är märkligt. I och med att du använder strilrör så borde det inte vara något problem med riktat flöde.

Vad säger fiskarna om du provar utan strilrör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Hur nödvändigt är det med minst 10ggr akvarievolymen i cirkulation/t?

ja jag skulle med tanke på att jag läst detta forum över ett år villja påstå att 10ggr snarare är för lite idag med tanke på hur bra folk verkar tex bekämpat alger mm med mera cirkulation . jag har alltid hållit mig till ca 10x förut men ska nu på det lilla 80L jag startar köra med 15-20x cirkulation

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 ocellaris-clowner, 1 gul kirurg, 1 E. bicolor, 1 pseudochromis paccagnellae, 2 st chromisar samt 5 st putsarräkor. Dem jag ser minst av är räkorna och kirurgen. Räkorna är dem som mest påtagligt håller sig undan tills man minskar flödet i akvariet. Dem kommer inte fram vid matning heller.

Alla fiskar utom E.bicolor håller sig till den vänstra halvan av akvariet (alltså under cirk. pumpen). Är det p.g.a inredningen, flödet eller annat?

Ang. alger ser det helt okej ut i dem nedra delarna, men i dem övre delarna av "röset" där det är som mest cirkulation, ser det ut som mossa. Inga fiskar rör sig där uppe. Vad kan jag göra åt det? Skulle snäckor kunna hjälp? Vad kan vara en bakomliggande orsak?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

prova att rikta om pumparna och eventuelt sätta i nån mer eller ta bort strilröret från pumpen.

Jag tror att felet kan ligga i att du har för mycket döda punkter i ditt kar där vattnet står nästan stilla när du har stril rör på så delar det upp flödet på störe yta så prova att ta bort det å se vad som händer.

Det kan vara därför du har alger ochså så gör ett försök under några dagar å se vad som händer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, tror inte så mycket på döda punkter, det verkar röra sig ganska bra överallt, iaf som man kan se. Enda stället där det är lite lugnare är nog inne bland stenarna.

Och algerna sitter judär vattnet rör sig mest, och där det är lite mindre strömmning har jag inga problem med alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...