Gå till innehåll

jaha kalkreaktor startup


hbmannen

Rekommenderade inlägg

ut från reaktor 7,3.. karet efter 12 h 8,2. reaktor har gått 12h.

ca: inte mätbart allså över skala..

hur går ja vidare härifrån??

har magnet ventil. hur länge kör ni reaktorn i stöten?

skickar 3-5 droppar in i reaktor med vatten

skickar 2-4 bubblor co2

runt 450 liter vatten totalt..

60kg sten

8 kg l sand

6 clowner

1 mandarin

1 puffer

2 sandstjärnor

massor me skal djur.

50 spsér

1 mjukis

250w mh

250w t5

magus kalkreaktor

deltec kalkmixer

magus skummare

deltec uvc

ingen ph styrning.. så hur ska ja sköta min reaktor?? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör en bubbla sek och sedan dropprinner det ut körreaktorn när ljuset är på 8timmar ligger på 440ca i mitt kar mät calsium varje vecka i början så får du se hur du ligger om du skall sänka eller öka tiden den skall vara igång samt bubblor och flöde ut och då brukar kh följa med kör d korallkross eller granulat? blanda i ja 10% magnesium granulat så skall det bli bra magnesium hallt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej har fattat timer å massa mätning.... men e det så enkelt att ligger PH stabilt. å ca håller sig bra i tanken är det okej? funderar på att dra igång kalkmixern oxo.. för att kunna dra på reaktorn hårdare.. tänker ja fel då eller rätt då?

och ja det är minst 50 spsér nu.. ja matar dom mer än vad barna får varje dag :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kör bara korallkross i reaktorn..

ska dra igång mixern idag oxo.. verkar som ja kan hålla igång reaktorn 3h per dag.. (dagtid ) med 3-5 bubblor gas. å 4-5 droppar vatten. så håller det sig stabilt..

ska prova att öka på en del när mixern är online

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej mixern drogs igång igår..

har kört reaktorn 1 timme sen ja drog igång mixern.

nu på eftermiddagen så har ja skyhöga PH värden. 8,7-8,8 ungefär

PH 8,7-8,8

KH 10

CA 430

bör ja puttra på reaktorn mer för att få ner PH igen eller bör ja minska antal liter Kalkvatten?? me tanka på KH´t

kör just nu allt vatten via mixern .. Sötvatten allså :)

hjälp mig nu gubbar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte säkert efter som jag inte kör med kalk mixer men den ska gå på natten för att inte pht ska droppa för lågt.Testa att köra din Ca reaktor 6 timmar på dagen men bara med 30 minuter i timmen och låt den gå minst 4 dagar innan du mäter och justerar.En vanlig timer med 15min på-avslag duger och se till att vatten flödet och antal bubblor e oförändrad hela tiden.Kör CA reaktorn när belysningen e på så doppar inte pht så mycket.Jag kör bara Ca reaktor och har lite lägre ph men så länge det e stabilt så gör det inget.Ta det lungt med kalk mixern dom e farliga om du inte har livrem och hängslen.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack patrik.. ska prova det.. får försöka anpassa mixer lite bättre.. släppa på lite försiktigare..

men ja har inte lågt PH, har ju tvärtom fått för högt PH sen mixern startades igen..

har fått för mig att reaktorn sänker PH å mixern höjer Ph.. eller e ja helt ute å cyklar nu då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack patrik.. ska prova det.. får försöka anpassa mixer lite bättre.. släppa på lite försiktigare..

men ja har inte lågt PH, har ju tvärtom fått för högt PH sen mixern startades igen..

har fått för mig att reaktorn sänker PH å mixern höjer Ph.. eller e ja helt ute å cyklar nu då?

En dum fråga Patric men du kör väl bara "top-off" vattnet genom mixern? Låter skumt att ph blir så högt.

Magus kakreaktornfungerar kanske inte likadn som en deltec men p den är grundinställnngen 1 bubbla per sekund och vattnet i en bruten stråle, dvs mellan dropp och rinn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det låter som mixern gör lite väl bra nytta.. har du provat o ställa vispen och hur mycket gegga har du i botten.. 2-4 cm ? , förutsätter nu att du kör allt vatten för avdunstat igenom rekatorn

mvh manne

hur menar du med ställa vispen? kör deltecs mixer 500 nått heter den tror ja..

jag har runt 5-6 cm gegga i botten..

Jag antar att du menar allt avdunstat vatten genom MIXERN å inte Reaktorn va ??

En dum fråga Patric men du kör väl bara "top-off" vattnet genom mixern? Låter skumt att ph blir så högt.

Magus kakreaktornfungerar kanske inte likadn som en deltec men p den är grundinställnngen 1 bubbla per sekund och vattnet i en bruten stråle, dvs mellan dropp och rinn.

och ja, Jag kör allt top-off vatten genom mixern

jag ska prova deltecs inställning ett tag då..

kör nu med 4-5 bubblor å en liten bit under "rinn" igen reaktorn

Patrik.. "salar"

Helt rätt,hoppas någon som kan mixern kan komma med råd.Men jag tror inte du får för lågt ph med bara reaktorn.Patrik

hur menar du då? att ja inte skulle kunna få för lågt ph me reaktorn?

varför ska man då ha magnet ventil å timer? om inte de va risk för ph drop skulle man ju kunna braka på som tusan dygnet runt ju.. eller?

MVH

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan säkert få för lågt ph i karet om rektorn går dygnet runt men som ett mått så kör jag min reaktor 6-7 timmar med ph prob och den e inställd på ett påslag på ph 6.30 och vatten mängden vet jag inte.

Testa att ha utvattnet från reaktorn in i ett rör med kalkkross innan vattnet droppar ner i sumpen för att vädra ut Co2.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...