Gå till innehåll

Mord på Tridacna?


Guest Motor_666

Rekommenderade inlägg

Guest Motor_666

Igår natt lågmin Tridacnaupp och ner och nästan tom ungefär en decimeter ifrån sin ursprunglila placering.

Laddar upp en bild för att ge ett hum om storleken.

Är den mördad? Är det en sån där mask i farten?

Kan dom "smälta" på några få timmat av någon annan anledning?

post-1118-14468912081451_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När musslan dött öppnas skalet såtillvida att det är möjligt för predatorer och asätare att komma åt och snabbt äta upp innehållet. Jag matar regelbundet med hela blåmusslor och innehållet är normalt borta på 1-2 timmar.

Orsaken till att musslan dött behöver inte vara något direkt angrepp av fisk/krabba/mask m.m. utan kan bero på att musslan varit"stressad" och därmed haft nedsatt immunförsvar, svält, parasitangrepp som försvagat musslan m.m. Du har inte haft små vita snäckor i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Motor_666

mig veterligen har jag bar "snälla" fiskar, kriurger, anthias ochclowner. En liten drake men han ger sig väl knappast på en mussla.

En korall/boxar räka. Inga vita snäckor vad jag har sett.

Den såg ut att må bra sist jag såg den i livet. Fina färger och med manteln väl utbrädd över skalkanderna. Kan inte tro annat än att döden har kommit plötsligt. Men det är ifs en tanke att den har blivit uppäten post mortum.

Jag vet inte om svält, stjärnpolypen och mina mjukkoraller växer och ser friska ut och musslan fotosyntesar väl och filtrerar liknande näringsämnen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm.. Svårt att säga vad det kan ha varit som orsakat döden, om de´t har varit någon parasit/sjukdom eller/och om den har blivit uppäten post mortum. Jag antar att vatten/ljus-förhållanden har varit bra så vad som återstår är parasit/sjukdom för rovdjur verkar osannolikt utav dina fiskar, möjligen något som gömmer sig i LS:en och kommer fram på natten men det är väl en "longshot".

Tyvär kommer jag inte på något annatsmiley5.gif.

Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Motor_666
Hur länge har du haft den? Var den 3-5cm innan den dog?

Ja hur så, förekommer det spontan dödlighet när dom är i den storleken? Jag har haft den ca 2-3 månader. Inte så länge men jag har som sagt tolkat dess utseende och rörelser som att den har fungerat som den ska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade lite i D. Knops bok "Giant Clams" och det finns ett antal orsaker som kan förosaka så här snabb död utan att det finns några tecken på att musslan skulle vara drabbad av något allvarligt.

1) Bakterieinfektioner - yngre musslor (3-7 cm stora). Exempelvis Vibrio, Xeromonas och Plesoimonas bakterierär kända för att ha orsakat stora förluster i musselodlingar (Vibrio bakterier kan ju för övrigt ge svåra skador ävenhos människorsmiley11.gif) Gemensamt för infektioner av denna typ är att det inte finns någon direkt förvarning och att den drabbade musslan dör utan att visa några tecken på att den är sjuk innan det är för sent, när döden väl inträffar förstörs manteln relativt omgående. Döden inträffar ca 24 timmar efter infektionens startpunkt. Inget kan göras i och med att antibiotika behöver längre tid att verka än vad musslan har att leva. Påminner en hel del om ditt fall.

2) Bakterieinfektioner hos vuxna musslor - fortgår inte lika snabbt och drastiskt men effekten är den samma - död! Inget botemedel finns för närvarande. Orsaken är vanligen att musslan blivit utsatt för någon form av stress.

3) Infektioner av Rickettsia - organism mellan bakterie och virus. Skadar musslan innifrån utan yttre tecken. Effekt - död! Musslan verkar leva normalt - infektionen kan fortlöpa länge. Eventuellt kan det vid svåra infektioner gå att hitta spår av infektionen på manteln.

4) Infektion av Perkinsus. Yttre tecken - inga! För närvarande verkar det oklart om Perkinsus verkligen tar livet av musslan men forskarvärlden misstänker att Perkinsus-infektioner orsakar stora förluster i kommersiell odling varje år.

5) Protozoa infektioner - Inga yttre tecken på infektion. Infektionen dödar musslans njurar varpå fullständig och plötslig kollaps blir följden.

6) Snigelattacker - leder inte till döden direkt utan indirekt genom att musslans immunförsvar slås ut och exempelvis Vibrio bakterier infekterar musslan. Men du hade inte sett några sniglar så jag misstänker att vi kan avskriva detta?

7) Infektion av plattmaskar - inga yttre tecken. Plötslig och snabb död för värddjuret (musslan). Endast dissektion kan avslöja om plattmaskar varit ansvariga för musslans död.

8) Borrande svampar alternativt alger- små, små hål i musslans skal. Infektionen leder till försvagning av immunförsvar och eventuell död genom infektion av bakterier eller dylikt. Hål och tecken på borrande alger alternativtsvampar går att hitta vid dissektion.

Attacker från fiskar, krabbor etc. går att spåra via skador på musslans mantel - normalt tar det vid sådana skador lång tid innan musslan dör.

Troligtvis har din mussla drabbats av en bakteriesmiley19.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...