Gå till innehåll

Varmt vatten ?


Björn 530

Rekommenderade inlägg

Jag har en mindre "burk" i vilket jag fyller på vatten som vid avdunstning i stora karet automatiskt föres till sumpen via pump, slang och sensor.

Min fundering idag när jag stod och fyllde på vatten för veckans avdunstningsbehov var: spelar det någon roll om jag fyller på varmt eller kallt vatten?

Om jag bara fyller på från röd kran blir vattnet mycket varmt och ev. så kan man tänka sig att en del bakterier i och med detta dör men kanske också något bra försvinner, vad tror ni någon som provat detta?

Jag använder alltså kranvatten och det funkar bra för mig har inte några problem med alger eller fiskar som dör jag bara undrar om detta kan vara en enkel sak man kan göra för att förbättra vattenkvalitén utan någon som helst ansträngning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vatten från den varma sidan av kranen innehåller högre halter av löst koppar som jag förstått det. Det är alltså kallt vatten som gäller om du nu ska använda kranvatten. Du kan också göra så att du dagen innan du ska använda ditt vatten tar och fyller på din behållare och låter det få rumstemperatur, då är det inte så mycket kallt vatten på en gång. Nu tror jag inte det tar särskilt många minuter för det kalla vattnet att uppnå "rätt" temperatur, det blandar sig ju med det övriga vattnet rätt så fort och den generella sänkningen blir då rätt så liten och tar inte speciellt lång tid att få upp igen.

Kontentan av det hela: fortsätt med kallt vatten. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar då fyller jag på kallt vatten även fortsättningsvis.

Förtydligande: Vattnet i karet jag fyller är på ca 40 liter och dessa liter hinner ju svalna flera gånger om på en vecka då endast X antal droppar per halvtimma förs över till huvudkarets sump för att sedan leta sig vidare till the mail deal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...