Illustratören Postat 25 december 2009 Postat 25 december 2009 http://morf44.e-monsite.com/Tänkte detta kunde intressera någon. Citera
NiXoN Postat 25 december 2009 Postat 25 december 2009 Lite mer avancerat bygge med styrbara servomotorer, snubben verkar sälja själva styrdosan för 50 euro.Inte illa om man är lite händig...//NiXoN Citera
-=Mr_B=- Postat 25 december 2009 Postat 25 december 2009 RC servo. Jag är väll inte så attans säker på att det är någon bra lösning i längden. De är ju inte gjorda för kontinuerlig drift, om man säger så.B! Citera
NiXoN Postat 25 december 2009 Postat 25 december 2009 Har du någon anining om vad livslängden skulle bli med 24/7 drift på servon?Man är ju lite nyfiken om det skulle bli aktuellt med ett till bygge.//NiXoN Citera
-=Mr_B=- Postat 25 december 2009 Postat 25 december 2009 Hopplöst att försöka skramla fram ett bra svar på, jag har aldrig haft något servo som överlevt mer än ett par tusen timmar, men då är det ju i applikationer där de är gjorda för att användas.Det här är ju hur man än vänder och vrider på det en snällare miljö. Men trots det... Kontinuerlig drift, ingen rast, ingen ro. Jag tror inte riktigt på det. (I gengäld, om man kör på servon för någon hundring, och de slutar fungera en gång om året, är det kanske värt det? Inte som om invånarna i karet begår seppuku för att pumpen stannar och blåser i en riktning.)B! Citera
Bicolor Postat 25 december 2009 Postat 25 december 2009 Kul idé, man kanske kan lösa det ännu enklare... Citera
-=Mr_B=- Postat 25 december 2009 Postat 25 december 2009 Klart man kan. Det vanligaste är att man använder en motor med rotation i en riktning, och sen gör man precis som med en gammal ångmaskin fast bakvänt för att översätta rotationen till en rörelse rakt fram och tillbaka.(Ångmaskinen förlitar ju sig på en rörelse rakt fram och tillbaka för att driva svänghjulet, som sen i sin tur driver ... vad man nu driver. Enklare än den konstruktionen får man inte det.)B! Citera
NiXoN Postat 26 december 2009 Postat 26 december 2009 Det fungerar väldigt bra dessutom, men man kan inte styra hastigheten samt så är del lite pilrigt att ställa in vinkeln.Min har nu rullat på ett bra tag utan ingrepp.//NiXoN Citera
BroderIsak Postat 27 december 2009 Postat 27 december 2009 Om det är ett RC servo så är det ganska lätt att ha sönder kugglådan i det om man har det så där som han har byggt det(hävertarm)... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.