Gå till innehåll

vågar man?


ballsam

Rekommenderade inlägg

får ta över ett akvarie med mått som passar mej (L170xD75xH70). grejjen är att det stått tomt i ett antal år, och är byggt i 10 eller 12mm glas. vågar man dra igång det utan att silikona om det? isåfall.. skall man skära ner det å göra om det helt? som det är nu är det ett ramakvarium, och ser välbyggt ut. silikonet känns "som vanligt".. hur skulle du ha gjort? /Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena. Jag köpte ett begagnat 350L akvarium med alu ram, jag gjorde så att jag skar bort ca 5mm in på den gamla fogen i hela akvariet och foga om + bytade framrutan då den var väldigt repigt. Det gick väldigt bra och tog inte värst lång tid + att man är säker på att det blir tätt, inte roligt när det börjar läcka precis! Som det gjorde med mitt antika Juwel 90L en dag helt plötsligt. Som jag använt i 2 år till sötvatten utan problem men när jag bytat till salt tog det ca 3 mån sen sprang det läck.

Det jag gjorde oxå var att foga hela undersidan av ramen högst upp inne i akvariet och upp på den lilla biten ca 5mm på ovansidan där täckglasen ligger för att inte saltet ska komma i kontakt med aluminiumet då det vittrar sönder och förorenar saltvattnet.

Hoppas infon hjälper lite.

Mvh Peter

Ändrat av mrbrandin
stavfel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vore intressant att veta om det finns några bäst-före-datum på silikon, och hur det påverkar om karet står torrt. har hört en del mena att det inte ska stå utan vatten mer än några månader. är det egna teorier eller mer faktagrundade åsikter mån tro? hade gärna tagit bort ramen på det här karet, för jag gillar helglas bättre, men vete smeen om man vågar det med tanke på glasets tjocklek. i sådana fall skulle man lämna in glaset å skära ner det så karret blir 60 cm högt istället.. men då kan man nästan lika gärna köpa ett nytt med tanke på arbetsinsatsen. grejjen är att jag har en vortec mp40 och en korallenzuchtskummare plus en del annat liggandes hemma som väntar på en uppgradering :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

det mesta lutar åt att jag kommer åka å skära ner karet på plats, ta hem det, rengöra det och lämna det till en glasmästare som får ta å skära ner höjden på karet. frågan är hur högt man vågar göra det med 10mm glas? vill helst köra utan mittstag, men däremot en "liggande sarg" på längden om ni förstår hur jag menar.. kan det va ide att sätta en liknande på djupledd när karet är L170xD75xH?? /Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Samuel

Jag är inte helt säker på att det går att skära i glas som är "gammalt" jag har pratat med en akvariebyggare om detta för ett antal år sedan och han sa att glaset är en fäskvara och hårdnar med tiden och det blir då problem att skära. Kolla med en glasmästare innan så att du inte gör en massa jobb 1 onödan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena!

Jag skar ner ett gammalt(10 år) akvarium 150x50x50 då jag ville byta framruta.

Jag tog med den gamla framrutan till glasmästaren som skar ner den i 60mm "remsor" som jag använde när jag byggde sarg runt, istället för mittstag.

Dock är det väldigt svårt att bara ta bort mittstaget, man får nog räkna lite på hållfastheten eller som i mitt fall, bygg idiotsäkert (60x24mm sarg)

Men om glasmästaren ska skära gammalt glas så måste det vara väldigt lite repor i eller helt repfritt.

MVH Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...