freguz Postat 3 januari 2010 Postat 3 januari 2010 Funderar på om mitt problem med en del alger (varav några bubble) beror på mitt lyse.Nu är det ju ganska undermåligt med 2*15 T8 för 45L, men ialla fall.Jag har 2 st arcadia marine white. Jag tänkte att om jag skulle kört det ena blått så blir det ju bara 1 rör med vitt och vitt är väl det som ger mest lyse (PAR) för korallerna? Det blå kan man inte räkna med lixom, eller kan man?Körde jag 50/50 så blire bara kvar 15watt o det känns ju knapert.Eller har blått nåt watt-värde och hur ska det värderas i jämförelse med vitt?En teori jag har är att algköret beror på spektrat, att det skulle bli bättre med ett blått ist för ena vita... ja tips på bra blåa lysrör? Citera
Trollsvans Postat 3 januari 2010 Postat 3 januari 2010 Watt kan du alltid räkna med. Oavsett vilket ljus du får ut, så förbrukar bägge rör 15W.Visserligen är det blå ljuset svagare, men det är viktigt för korallerna. Det finns ju klorofyll A och B, vilket som gör vad vete tusan, men det ena behöver det vita ljuset, det andra behöver det blåa ljuset, som jag förstått det.Om inte annat blir det mycket snyggare (enligt mig) om du kör ena röret blått.Kör du båda rören vita kan du få minskad tillväxt på korallerna i stället. Vad gäller algtillväxten så trivs de flesta bättre i gulare ljus, så du borde inte få nån algexplosion av ett blårör, snarare tvärtom.Å andra sidan, var det inte du som frågade runt om ljus för 50 cm kar?I så fall är det lite att kasta pengarna i sjön att köpa ett nytt blårör till den här armaturen, om du ändå ska byta till nåt mer mer fräs på. Citera
freguz Postat 3 januari 2010 Författare Postat 3 januari 2010 Watt kan du alltid räkna med. Oavsett vilket ljus du får ut, så förbrukar bägge rör 15W.Visserligen är det blå ljuset svagare, men det är viktigt för korallerna. Det finns ju klorofyll A och B, vilket som gör vad vete tusan, men det ena behöver det vita ljuset, det andra behöver det blåa ljuset, som jag förstått det.Om inte annat blir det mycket snyggare (enligt mig) om du kör ena röret blått.Kör du båda rören vita kan du få minskad tillväxt på korallerna i stället. Vad gäller algtillväxten så trivs de flesta bättre i gulare ljus, så du borde inte få nån algexplosion av ett blårör, snarare tvärtom.Å andra sidan, var det inte du som frågade runt om ljus för 50 cm kar?I så fall är det lite att kasta pengarna i sjön att köpa ett nytt blårör till den här armaturen, om du ändå ska byta till nåt mer mer fräs på.Bra, jag borde ha ett blått med andra ord, topp!Jo jag letar runt efter 50cm o är mest förvirrad, kanske blir ett blårör sålänge, måste hitta 2G11 don och socklar osv, har tänkt 2*36w, fast o andra sidan verkar familjen övertalningsbar angående häng-MH märkte jag igår så nu vette tusan, för många options :-) Vill helst ha en sån här, finns på Tritonhttp://tritonakvarium.se/product.asp?product=936med en 20K lampa http://tritonakvarium.se/product.asp?product=780får se om tomten kommer tillbaka... Citera
Trollsvans Postat 3 januari 2010 Postat 3 januari 2010 http://tritonakvarium.se/product.asp?product=1208Eller så tar du en sån här med Juwels kortare rör, så kommer du under en fjärdedel av priset för MH-lampan...så kan du köpa koraller för resten.http://drakfisken.se/shItem.asp?id=24Här finns en annan Mh annars.Tar du en MH, så skulle jag rekommendera nån lampa mitt mellan 10000 och 20000K, annars blir det väldigt vitt eller väldigt blått. Alternativet är att ta en vitare MH-lampa och komplettera med blåa lysrör. Citera
freguz Postat 3 januari 2010 Författare Postat 3 januari 2010 ser i spec. att marine white rören är s.k "14000K" rör, borde det inte vara en del blått i dom då? Citera
Trollsvans Postat 3 januari 2010 Postat 3 januari 2010 Jodå, en del är det nog allt.Kelvin säger dock inte så mycket, då det verkar som att det sätts helt godtyckligt. Mina "vita" rör är 17kK (kallvitt, skulle jag säga) respektive 10kK (rosa)... Se om du hittar en bild över rörens spektrum, så kan du se fördelningen av blått, gult, rött, etc. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.