Gå till innehåll

ytavrinning


the rookie

Rekommenderade inlägg

Tjena ...

Kommer att ha skummaren i karet i en avrinningsbox jag själv gjort som då blir med kammar för att hindra fisken att hoppa över, sedan löser jag (o)ljudet ifrån porlandet o skvalpandet genom att sätta en badsvamp (ifrån havet) som suger upp vattnet och därefter låter vattnet gå igenom den utan att det droppar eller porlar på vägen ner. Kör en deltec skummare MC 500 , nu undrar jag ....hur skall jag skicka tillbaka vattnet ?

Sätter jag bara en pump som skickar tillbaka vattnet igen genom en siliconslang eller har någon ett bättre förslag ? Är helt grön på detta ...lär mig så smått =)

Är det en risk att ha värmaren i samma fack som skummaren eller innebär det inga problem ?

Finns det någon som kanske har gjort något liknande och har bilder eller en förklaring på hur de gjorde ...finns kanske snygga lösningar ...har sett folk som gömt sina boxar med fogskum ...håller detta i saltvatten ? löses det inte upp efter en tid ...

Ha det bra och tack för all hjälp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna skummare är gjord för att sitta i burken och om jag fattat det rätt så ska du ha den i ett fack i burken???

Då måste du ha en returpump som pumpar tillbaka vattnet till burken.

facket kommer snart att växa igen med kalkalger mm. och du jan ju också gömma det med levande sten.

du kan ha värmaren där om du har tillräcklig nivå i facket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stort kar har du? Facket kommer ju ändå att ta en hel del platts i karet! Menfinns det utrymme så finns det fördelar. Nivån behöver du inte reglera, huvudsaken att facket är tillräkligt stort. Det är här det avdunstade vattnet kommer att saknas. Med ett litet fack kommer du att vara tvungen att fylla på nytt vattenextremt oftaför att förhindra att pumpen går torr! Värmaren kommer du kanske att klara dig utan? Gömma boxen gör du väl med LS eller missuppfattar jag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

30,1L och om du räknar bort skummarens volym,hur mkt blir det kvar?

PVC som retur blir säkrast, du vill juha stabila grejjer. Jäkla slangartrasslar man ju in sig i smiley2.gif.

Ska du fylla hela karet med vatten direkt från kranen? Jag hänger inte riktigt med....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skall ha omvänd osmos ...fast jag måste ju ta vattnet ifrån kranen ...skall ha en 50 liters dunk under karet med en givare som skickar upp det färdigblandade vattnet vid dunstning ...ca hälften av ytan tar väl skummaren ...kanske lite mindre ...det blir i varjefall 15 liter yta ...och det blir nog PVC rör ja smiley17.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ursäkta att jag uttryckte mig fel ---Volym skall det vara ...

Löjligt påpekande, man kunde behövde bara poängtera VOLYM! Jamen 23 L borde väl räcka, hur stort var ditt fack Nito som du behövde fylla på hela tiden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då sade jag fel igen ....osmos vatten skall det vara i dunken ...som kommer att fyllas på med automatik...

och ifall jag inte har fel ...så dunstar det väl ca 4-8 L i veckan ...beroende på hur varmt jag har det i lägenheten ...rätta mig ifall jag har fel ...

har ca 22 grader i lägenheten ...så det är inte såååå stor skillnad i klimatet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mkt det dunstar är olika beroende bla på temperaturen, vattenrörelser och ytans area. Och säkert fler därtill men du är nog inte helt fel ute med 8L, förmodligen kommer det nog dunsta ännu mer.Har inte så bra koll på hur mkt det dunstar hemma hos mig ens smiley9.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...