Gå till innehåll

Behövs annan mat vid Zeovit?


Ferngren

Rekommenderade inlägg

Jag är snart på gång att starta Zeovitmetoden i mitt 140L kar. Vad jag inte riktigt greppat är vilka invånare i karet som får sin mat denna väg.

SPS är ju givet men hur är det med LPS:er och mjukisar? Fiskarna ska väl ha sin vanliga mat...

Har phytoplankton och Preis Coral Energizer idag. Ska de användas?

(Ska köra med Coral Snow och Coral Vitalizer utöver zeovit-grundpaketet)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

zeovite väl bara bakterierna som får näring kan dock ha fel kolla i zeotråden

Har också för mig det.

Har inte satt mig in i Zeovit metoden så djupt ännu. Men som jag förstått det är det uppbyggt på tre olika produkter i grunden. Rätta mig om jag har fel för jag är inte 100

Om jag inte mins fel så består det av en typ av "stenar" som bakterier lever på. Man tillsätter bakterier och slutligen matar man bakterierna. Därefter "skakar" man loss bakterierna från stenen och de far ut i akvariumet och korallerna får i sig dem.

Zeovit är alltså:

1. "Special sten" Zeolit

2. Bakterier, Zeobak

3. Bakteriemat, Zeofood

Resultatet är att korallerna får i sig bakterier, mår bättre och färgar ut kraftigare. Bakterier i sig är ingen direkt föda till mjukisar eller anemoner. Koraller som "äter" bör fortfarande få mat.

Zeovit är alltså ungefär som öl i slutändan.

Om man ger alla man känner öl kommer många som varit grå och tråkiga färga ut bättre men de behöver ändå mat. Ingen som äter kan leva bara på bira =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har också för mig det.

Har inte satt mig in i Zeovit metoden så djupt ännu. Men som jag förstått det är det uppbyggt på tre olika produkter i grunden. Rätta mig om jag har fel för jag är inte 100

Om jag inte mins fel så består det av en typ av "stenar" som bakterier lever på. Man tillsätter bakterier och slutligen matar man bakterierna. Därefter "skakar" man loss bakterierna från stenen och de far ut i akvariumet och korallerna får i sig dem.

Zeovit är alltså:

1. "Special sten" Zeolit

2. Bakterier, Zeobak

3. Bakteriemat, Zeofood

Resultatet är att korallerna får i sig bakterier, mår bättre och färgar ut kraftigare. Bakterier i sig är ingen direkt föda till mjukisar eller anemoner. Koraller som "äter" bör fortfarande få mat.

Zeovit är alltså ungefär som öl i slutändan.

Om man ger alla man känner öl kommer många som varit grå och tråkiga färga ut bättre men de behöver ändå mat. Ingen som äter kan leva bara på bira =-)

Hehehe... nä alla vet ju att mycket öl gör att "nattamaten" är den godaste och nyttigaste ;)

Men jag misstänker att det kan vara viktigt att tillföra rätt mat... Eftersom man blir "tjock" av öl så måste man se till att maten inte gör detsamma :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zeolit = Stenarna som bakterierna växer på

Zeobak = Bakteriekulturen

Zeofood = Mat till bakterierna

Zeostart = Kolkällan

Detta är grunden.

Det gör så att näringsvärdena i karet sjunker till mycket låga nivåer och korallerna färgar ut, viket i sin tur kan leda till näringsbrist för korallerna. Skakar man stenarna så frigörs bakterierna från stenen och blir mat till SPS vilket kompenserar för bristen.

Koraller och anemoner som äter större foder bör fortfarande matas lite då och då, men matar du dina fiskar med frysfoder som artemia och dylikt så får dom i sig mat ändå.

Köp gärna på dig en burk Cyklop Eeze, det är riktigt poppis hos både fisk och koraller.

på zeovit.com finns mycket information, med bla en zeovitguide som är bra att kunna utantill.

Vill minnas att zeoguiden finns någonstans här på SG med men kan inte hitta den just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör zeovit men matar ändå mina lps med en blandning av artemia och Preis Coral Energizer som jag även droppar i kz amino acid lps.. Åt detta stå en natt i kylen så får du kanon mat.. Orkar du inte göra det dagen innan så blir det helt okej ändå :)

Vet att självaste ted kör denna blandningen själv fast han kör med någon av kz andra amionosyror då han kör detta som extra mat för fiskar och koraller.

Men ta det lungt med matningen då detta medför ökad näring i karet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för era svar.

Då ska jag fortsätta att mata som vanligt trots Zeovitmetoden...

Sedan kan jag ju alltid förfina den proceduren :)

Innan jag startar allt ska jag bara få ordning på mina urkassa MG-värden... som visade sig komma från saltet som bara ligger på 900 i MG... Red Sea Coral Pro... Nu blir det KZ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det en gammal burk, eller en burk som du tagit ur många gånger?

Jag hade en hink med salt till mitt nano som jag tog "skvättar" ur under två års tid, då skiktade sig saltet och det i botten hade nästan inge Mg i sig alls!

Jag vet inte om någon annan varit med om det problemet, men det verkar som att det är mest Mg på "ytan"

MVH Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det en gammal burk, eller en burk som du tagit ur många gånger?

Jag hade en hink med salt till mitt nano som jag tog "skvättar" ur under två års tid, då skiktade sig saltet och det i botten hade nästan inge Mg i sig alls!

Jag vet inte om någon annan varit med om det problemet, men det verkar som att det är mest Mg på "ytan"

MVH Danne

Burken är ca 4 mån och köptes hos Triton. Det var en 7 kg burk som nu är mer eller mindre slut. Orsaken till att jag lämnar Red Sea är att det saltet innehållet viss mängd fosfor samt att KZ är det enda som enligt ryktet ska hålla bra Kalium-nivåer...

Orsaken till mitt kassa MG i Red Sea burken är nog mer av slumpmässig karraktär då det egentligen ska vara ett mycket bra salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...