Gå till innehåll

Planera mera....


Guest Andreas

Rekommenderade inlägg

Hej! Jag har planer på att köpa till lite lullull till mitt blivande akvarium. Som det ser ut nu kommer jag att ha följande utrustning (utöver sten mm) inom filteringsområdet:

*Fluval 204 med Rowaphos

*Skummare Top Fathom 200A

*De Bari UV

*Ev. Nitratfilter av någon typ

*Calciumet löser jag för tillfället med Calciumhudroxid utblandat i vatten.

Nu är min fråga: I vilken ordning skall dessa sitta (jag kommer att ha en sump på ca 130 liter.)??? Skall de sitta i serie eller ska de hämta vatten från första sumpfacket (direkt efter att vattnet kommit ner) och släppas ut i sista facket (strax innan det pumpas tillbaka) separat för varje filtertyp?? Hur sk detta göras? Jag har för övrigt planerat ett bygga en Deep sand bed (DSB) i mellanfacken i sumpen.

Berätta hur ni har löst det här!smiley4.gif

//Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En komplettering till ovanstående: Det här med rowaphos i facken på mitt ytterfilter var något jag tror ska funka bra för att hålla fosfatet på låg nivå. Jag har ingafiltermaterial (av den typen som är som "tvättsvamp")i ytterfiltret för att undvika att fel bakterier fastnar där. Är det rätt tänkt av mig? Jag har aktivt kol, ska jag ta ett av de tre facken till det och resten med rowaphos? Alla med rowaphos? Något annat?

Och varför jag ställer frågan om placering av de olika filtren beror på att jag antar man vill att allt vatten ska gå igenom alla filtren på ett kontinuerligt återkommande sätt (så det inte är samma vatten som går flera gånger). Och då vill jag veta hur jag ska sätta dom för att uppnå jämn rening av allt vatten.

//Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hum,mitt förslag skulle nog vara att börja med skummare och nitratfilter samt rowaphos i första delen,leda UV-C förbi alltihop så att du inte dödar djuren i DSBfacket.Sen så bör DSB ha en minimum yta på 16kvdm samt min 1dm djup för att bibehålla mångfald. Försök få tag på levande sand om du har möjlighet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja snackade med en som sa att man inte kan ha rowaphos i ytterfiltret för att det krävs att det inte ligger ihop utan ska vara "fritt flytande" i vattnet. Stämmer detta så undrar jag vad jag ska ha i ytterfiltret då. Eller om jag inte ska använda det fastän jag har ett...... Vad göra?smiley5.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...