Ricke Postat 17 januari 2010 Dela Postat 17 januari 2010 får inte riktigt ihop hur du tänker just nu.low-tech = low budget, där e jag med.du säger att du kör low-tech för att få ner volymen? Borde inte high-tech vara bättre isåfall. Många saker i de dyrare klasserna slåt ju budgetvarianter med hästlängder vad gäller ljudet.Sen används ju ofta så kallade "high-tech" saker för att underlätta driften av karet, inte för att krångla till det.Mindre prylar som låter ger mindre ljud där måste du väl ändå vara med?sedan visst det underlättar att ha mkt på auto, men vägen dit är längre. sedan så strular det ju o då blir det mer jobb.har aldrig sett eller hört ett kar utan sump eller low-tech sprutat vatten på golv eller fått för mkt eller för lite balling pga rör kalkat igen eller hängt sej osv osv. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Nizztos Postat 17 januari 2010 Dela Postat 17 januari 2010 Mindre prylar som låter ger mindre ljud där måste du väl ändå vara med?sedan visst det underlättar att ha mkt på auto, men vägen dit är längre. sedan så strular det ju o då blir det mer jobb.har aldrig sett eller hört ett kar utan sump eller low-tech sprutat vatten på golv eller fått för mkt eller för lite balling pga rör kalkat igen eller hängt sej osv osv.Här håller jag inte till 100% med dig.Jag har ett ypperligt exempel i att mitt lilla kar är ganska low-tech (kanske high-tech med din definition då den har automagisk vatten påfyllning och skummare). Dock får den alltid för lite balling på grund av att det skall fyllas på manuellt och han som borde göra det, dvs jag, antingen glömmer eller inte orkar.Så i mitt större kar använder jag doseringspump för balling helt enkelt för att riskerna med det är mycket mindre. I princip all extra teknik jag har är just för att göra karet säkrare då ägaren, dvs fortfarande underteknad, inte klarar att göra saker manuellt.Fast nu pratar vi inte längre definition av high/low-tech utan varför man gör ena eller andra valet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ricke Postat 17 januari 2010 Dela Postat 17 januari 2010 men nu är det du beskriver hur man ska driva ett high-tech kar lättast Low-tech kar måste du ju tillsätta allt manuellt Mänskliga faktorn finns helt klart när man kör manuellt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 17 januari 2010 Dela Postat 17 januari 2010 Det akvariet jag har idag skiljer sig teknikmässigt inte så mycket från det akvariet jag hade i början av 80-talet.Idag så har jag lite mer/bättre belysning och betydligt mer cirkulation, annats är det ingen skillnad. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.