Gå till innehåll

kalkvatten


svedalaciklid

Rekommenderade inlägg

suttito skummat igenom det här med tillsätta kalkvatten o tycker man blir bara mer snurrig så som jag gjort nu är att jag blandat rowakalk i en 2 liters cola flaska med osmosvatten och har sedan hällt den klara vätskan i en plastpåse som jag hängt över sumpen och gjort ett litet hål som sedan har fått droppa ner i sumpen men tycker att mitt ca inte ökar nåt speciellt med denna teknik och sen läste man att några låter en slang från flaskan ligga i karets vatten under ytan för att det inte ska få kontakt med luften innan det blandas i karets vatten ..... vad e lättast att göra när man blandar kalkvattnet för hand för att få bäst effekt av det i karet???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv så blandar jag mitt kalkvatten i en 1.5l flaska skakar lite då och då dagen då jag blandat det.Sen låter jag det stå och häller i den klara vätskan lite då ch då.Minä värden har inte vart några problem med men jag kör med lite koraller så jag behöver ingen reaktor (enu).

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör med både reaktor o mixern!(kalkvatten) genom mixern kör jag allt osmosvatten som ersätter det avdunstade, det hjälper till o ha stabilt kh/ph.. med min avdunstning blir den en 25L på ca 5 dagar! sen kör jag reaktorn med korallkross samt Mg granulat , vilket gör att jag kan styra Ca/Mg med reaktorn. denna lösning tycker jag funkar kanon.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok många svar men inget jag sökte riktigt.....

provar så här då

vilken lösning verkar bäst för att få ut mest effekt från kalkvattnet av dessa

1.att lägga en blandad kalkvattenflaska ovanför karet som får droppa ner i karet

2 att lägga en blandad kalkvattenflaska ovanför karet och låta en slang gå ner i vattnet i karet och låta det droppa ut via denna.

3 låta en flaska droppa ner i sumpen

4 flaska med slang ner i sumpens vatten som sedan droppar ut i vattnet där

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Syre påverkar inte kalkvattnet men koldioxid gör det. Koldioxiden behövs för att karbonatisera hydroxidjonerna i kalkvattnet. Av det skälet väljer många att tillsätta kalkvattnet under natten när fotosyntesen är låg och respirationen är hög vilket ökar koldioxidhalten i vattnet (kan mätas som ett lägre pH nattetid).

Syre är lätt att lösa i vatten med hjälp av t ex skummaren, utbytet av koldioxid tar betydligt längre tid. Hur bra skummaren ventilerar ut koldioxid varierar nog väldigt mycket beroende på hur det specifika akvariesystemet ser ut. Så detta avgör nog om det gör någon skillnad var man droppar i kalkvattnet i systemet. Är du riktigt nyfiken kan du ju mäta pH i akvariet och sumpen - är pH detsamma på båda ställena så spelar det med ganska stor säkerhet ingen roll var du doserar kalkvattnet. Är det surare i akvariet så talar det för att en viss positiv effekt (hur stor?) kan uppnås med dosering i akvariet. Fast igen, jag tror det är marginella skillnader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
jag kör med både reaktor o mixern!(kalkvatten) genom mixern kör jag allt osmosvatten som ersätter det avdunstade, det hjälper till o ha stabilt kh/ph.. med min avdunstning blir den en 25L på ca 5 dagar! sen kör jag reaktorn med korallkross samt Mg granulat , vilket gör att jag kan styra Ca/Mg med reaktorn. denna lösning tycker jag funkar kanon.

mvh manne

ursäkta att jag bryter tråden , men blandar du mg granulat tillsammans med korallkross ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...