Gå till innehåll

Konvertera AM Chromis till 'Rimless'


daniel_i_malmö

Rekommenderade inlägg

Jag har blivit sjukt sugen på ett akvarium utan ram och tvärstag, dvs vad jänkarna kallar 'rimless'.

Eftersom budgeten är begränsad funderar jag på att konvertera mitt AM Chromis genom att helt enkelt ta bort den breda listen som sitter runt karet i ovankant. Akvariet har inga tvärstag så rent hållfasthetsmässigt borde det inte vara några problem.

Är det någon som testat eller sett någon liknande modifiering av ett AM Chromis? Några synpunkter i övrigt?

För de som inte förstått tjusningen med 'rimless' kan jag rekommendera den här länken:

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?threadid=1178405

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Listen har två funktioner.

1. Den ökar hållfastheten på frontrutan.

2. Den hindrar fiskar att hoppa ur karet.

Har du kollat glastjockleken på Elos kar?

Men listen sitter inte på sidorutorna utan bara på front och bakruta. Det är en kub så alla sidor är lika långa. (Jag ser nu att jag i mitt första inlägg skrev att listen sitter 'runt' akvariet. Det är alltså fel.)

Och jag tog förresten bort listen för länge sedan, eftersom den skymde mina blåljusrör... Har hållt än så länge... Borde jag limma tillbaka den? I dagsläget sitter bara den yttre ramen på akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Listerna brukar fungera som stöd för rutan så den inte bognar, så man skall inte ta bort dom i normala fall.

Med de sagt så tror jag dock att de är lungt med AmChromis karen, glaset är såpass tjockt i förhållande till volym och rutans längd.

Rimmles är snyggt o kyler säkert bra men jag har märkt att fiskar har en tendens att hoppa ibland samt så gillar jag inte ljusspill till rummet.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...