Gå till innehåll

Vad händer med Kalkalgerna?


PeterGG

Rekommenderade inlägg

För fosfat så använder jag (håll i er nu!) JBL Sensitive, det har en lägsta gräns på 0,02 så sista lilla biten kan du inte få reda på, men 0,02 och uppåt så fungerar den utmärkt.

Lägsta värdet är väl ändå 0,05 även om man vet att det är mer än 0,02 om det inte är helt genomskinligt. Men så vitt jag har förstått så är lägsta värdet från en Hanna 0,04 så vad gäller att mäta lågt så är de iaf teoretiskt ganska likvärdiga.

Jag använder också JBL Sensitive sedan ett par veckor och är positivt överraskad över hur bra det verkar funka, var inne på att köpa ett Deltec men ekonomin tillåter inte det just nu. Gjorde några test med ganska slarvigt gjorda referenslösningar och fick hyfsade resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

åter igen....

missade det. var inne på att det var helt andra grejer som gällde när du skrev det svaret.. men nu börjar jag som sagt tro mer och mer på fosfat grejen.

ska byta fosfatremovern om någon dag. får se om jag ser skillnad i tillväxten.

ska försöka leta upp ett bättre fosfatprov.. eller höra mig för i göteborg om någon har en hanna-mätare.

Såg att återförsäljaren finns i kungsbacka för hanna instruments. .. . lite hardcore med en fosfatmätare för 2100 kr och en nitratmätare för 2400 kronor. m. hobby-hardcore.. skulle vilja veta om nitratmätaren är lika förlitlig som den omtalade fosfatmätaren.. men det hör kanske en annan tråd till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm.

Nu kom jag hem igen efter en helg i skåne.

Inga kalkalger hade synbart dött utöver de jag observerade i fredags. Tvärtom så har det växt på nya kalkalger (synligen.. hade ett område jag observerade i fredags där det var 10 separata kolonier.. detta var en enda stor koloni nu.)

Fattar inte livscykeln om detta beror på fosfat och dåligt vatten. för jag har inte bytat absorber än. Men. Jag antar att jag helt enkelt är för dum. :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...