Gå till innehåll

Susis och Stephans RSM


Stephan

Rekommenderade inlägg

Nu är vi äntligen igång med ett RSM 130. Än så länge kör vi allt med originalutrustningen och med alla filter på plats. Den vita filtern rengjordes dock redan två gånger för att säkra genomströmningen.

I lördags åkte 12.5 kg LS från Triton in och nu sitter vi och spånar på det som knallar runt där inne. Vi hittade två små turbos (tror vi), en pytteliten Nassarius och en ganska bamsig sådan (se bild nedan), några (minst 3) krabbor och även en pyttesmå eremit.

Vattenvärdena verkar ligga stabila än så länge:

salinitet 35

pH 8,2

Ammonium < 0,25 ppm

Nitrit 0,05 - 0,1 ppm

Det finns även nåt som ser som halimeda alger som inte verkar helt döda.

Så fråga ett är:

När bör vi sätta igång med belysning?

Den andra frågan är: eftersom det redan finns några sniglar därinne

som verkar trivas, när är det lägga att kasta in städpatrullen?

Fråga tre: Kommer snabelsnigeln på bilden (nassarius?) att klara sig

eller behöver den mattas?

Som andra RSM ägare har även vi problem (?) med microbubblor.

Än så länge är det dock inte mycket på gång i skummaren så det kanske blir annolunda om den få nåt att göra och man kan finjustera.

En fråga här: varför är microbubblor problematiska?

post-4888-14468919152123_thumb.jpg

post-4888-14468919152328_thumb.jpg

post-4888-14468919152742_thumb.jpg

post-4888-14468919152991_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har det gått någon till dag och vi upptäcker allt fler lustiga saker.

Bl a har vi sett en rätt lång svart mask (se bild) som var kanske 7-8 cm lång och en rolig (?) vitt mask som kan simma otroligt fort. Den är kanske 2-3 cm lång och den fångades på bild när den vilade upp sig lite mellan BTN bakgrunden och glasväggen.

Vad kan detta vara för djur? Och: kan de ställa till med bekymmer?

post-4888-14468919161537_thumb.jpg

post-4888-14468919161809_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

... 12 kilo LS att titta på? :skrattar:

Ju, vi sitter där och tittar och letar. En till Nassarius har hittats.

En möjlig korall under uppväxt, etc.

Också saker som kanske är mindre roliga har hittats som t ex

misstänkta hydroider och en tveksam borstmask (som verkar gömma sig

för krabborna).

Nå väl, testade Alk, Mg och Ca och värden verkar bra:

Alk: 9.5 dKH

Mg: 1300 ppm

Ca: 410 ppm

F ö är det Red Seas tester och de tre ovan verkar vara rätt tillförlitliga.

pH är däremot väldigt svårt: lila lila eller lila?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken är att börja med några "enkla" mjukkoraller och sedan några få fiskar. Alltså rätt vanligt antar jag.

På fisk sidan är det väl ocelaris, någon goby, en damsell eller liknande.

Försöker läsa på så gott det går i

- Reef Aquarium Fishes av Scott W. Michael

- Marine Invertebrates av Ronald L. Shimek

samt "bibel" av Sprung och Delbeek där jag hittade

alla tre band (band ett begagnat)

samt förstås här och på reeflex :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är vi äntligen igång med ett RSM 130. Än så länge kör vi allt med originalutrustningen och med alla filter på plats. Den vita filtern rengjordes dock redan två gånger för att säkra genomströmningen.

I lördags åkte 12.5 kg LS från Triton in och nu sitter vi och spånar på det som knallar runt där inne. Vi hittade två små turbos (tror vi), en pytteliten Nassarius och en ganska bamsig sådan (se bild nedan), några (minst 3) krabbor och även en pyttesmå eremit.

Vattenvärdena verkar ligga stabila än så länge:

salinitet 35

pH 8,2

Ammonium < 0,25 ppm

Nitrit 0,05 - 0,1 ppm

Det finns även nåt som ser som halimeda alger som inte verkar helt döda.

Så fråga ett är:

När bör vi sätta igång med belysning?

Den andra frågan är: eftersom det redan finns några sniglar därinne

som verkar trivas, när är det lägga att kasta in städpatrullen?

Fråga tre: Kommer snabelsnigeln på bilden (nassarius?) att klara sig

eller behöver den mattas?

Som andra RSM ägare har även vi problem (?) med microbubblor.

Än så länge är det dock inte mycket på gång i skummaren så det kanske blir annolunda om den få nåt att göra och man kan finjustera.

En fråga här: varför är microbubblor problematiska?

Angående ljuset är det många åsikter om, jag fick rådet att börja lungt till en början sen fick jag rådet av en annan att dra på lite mer så det börjar hända lite saker och det gjorde jag samt i med Städpatrullen direkt i samband så dem fick lite mat då algerna kom med ljuset det är min erfarenhet av ljuset.Angående Bubblorna så försvinner dem med tiden jag placerade Aktivtkol i en nätpåse efter skummaren då försvann mina helt nästan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och skoj med ett RSM har själv ett. Ett tips är att möblera fram LS:en så att det blir fri yta mot baksidan. Blir snyggare och mer praktiskt!

Tack för tippset. Vi har faktiskt funderat och testat en del. En grej vi ville ha är denna dörrliknande formen framifrån. En första upplägg visade sig vara för instabil och nu har vi lagt översta stenen så att den får stöd på baksidan. Kanske inte väldigt flexibel men bra gömställen för fiskar etc borde det bli.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående ljuset är det många åsikter om, jag fick rådet att börja lungt till en början sen fick jag rådet av en annan att dra på lite mer så det börjar hända lite saker och det gjorde jag samt i med Städpatrullen direkt i samband så dem fick lite mat då algerna kom med ljuset det är min erfarenhet av ljuset.Angående Bubblorna så försvinner dem med tiden jag placerade Aktivtkol i en nätpåse efter skummaren då försvann mina helt nästan

Ju, intressant tanke. På med ljus och in med städtruppen. Kanske nåt för nästa helg. Nu har karet gått i lite drygt en vecka och vi upptäcker allt mer liv därinne. Vattenvärden verkar vara helt ok och de sniglar och krabbor som finns därinne klarar sig ju alltså kan det inte vara så illa ... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

För drygt två veckor sedan körde vi igång belysningen. Då hade det gått

ca. 3 veckor och värden var stabila (dvs pH ca. 8, Nirtrit max 0,1 ppm, Ammonia max 0,25 ppm och Nitrat 2,5 - 5 ppm, Temp 25-26 C). Först var lyse på med en timme och sedan dess har vi ökat med i snitt kanske en kvart per dag. Nu är vi uppe i 5 timmar.

I samband med att belysingen satts igång satte vi in 8 turbos och 1 eremit.

En av turbosarna dog igår, annars är allt ok ...

I förigår la vi även in mer LS. Hittills var det 12,5 kg nu har vi totalt 17 kg.

De nya stenarna var inkörda och kom med en del smått och gott. Se nästa inlägg med bilder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är bilderna. Skivisarna verkar trivas ok. Förresten kom det lite

andra koraller (ännu inte identifierat) på de gamla LS så jag antar att vattenkvaliten är ok.

Huvudfrågan är om jag kan ha inhandlat en sten med glasrosor på?

V g och kolla bild 4. Vad kan detta var (i mitten)?

post-4888-14468919395426_thumb.jpg

post-4888-14468919395696_thumb.jpg

post-4888-14468919395907_thumb.jpg

post-4888-14468919396116_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns olika knep för att ha kål på glasrosor. Ett är t.ex. kokande vatten som man tar i en spruta och sprutar rakt i munnen på glasrosen. Ett annat är pepparmintsräkor som äter glasrosor.

Sök på glasros här på forumet, så får du säkert upp en massa bra alternativ att ta kål på den! ;)

Mvh/ Oscar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, nu har vi provat både att skrapa och kokande vatten.

Skrapandet visar sig vara svårt. Gör man det i vattnet så flytter ju resterna omkring och blir nya glasrosor någon annanstans. Tar man ut stenen så ligger då platt som allt annat och det är svårt att se var de fanns ...

Het vatten verkar dock enkelt och vad vi har sett hittills effektivt.

Om man inte lyckas helt första gången så sprutar man på en gång till dagen efter :-)

Så nu är de flesta borta och bara två små kvar som jag upptäckte precis idag.

En sak till: att spruta het vatten på ett litet område kan leda till intressanta upptäckter: plötsligen så sprang en ormsjösjärna iväg. Visst inte att vi hade såna ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Har fyllt testsprutorna med kokande vatten gång på gång men de kryper bara in i sina bon när de får vattnet på sig. Sprutar sen in vattnet där de sitter men en halvtimme senare så tittar de ut igen.

Totalt har jag bekämpat glasrosor på kanske 7-8 ställen (alla på samma sten) och det verkar som om det gick bra i kanske hälften av fallen så här långt. På de andra ställen kommer den igen men det brukar ta någon dag ...

Så jag tror man kan hålla de åtminstonne "nere" men kanske inte döda helt. Ska evtl. prova med kalciumhydroxid ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förresten har det hänt en del igår: flera koraller (från Triton) åkte in samt två till eremiter. Den gamle ömsade skin och det var faktiskt roligt att observera. Först noterade vi att den verkade dra sig tillbaka till en grotta och vi blev oroliga om den är på väg att tuppa av. Plötsligen var skalet tomt och han (?) satt brevid. Oroligt som man är tänker man ok, nu har det hänt. Tills man notera det där vitta skalet brevid ... Nu är han tillbaka i skalet och pigg och glad som vanligt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...