freguz Postat 23 januari 2010 Dela Postat 23 januari 2010 Sitter nån vit grej på stenen, nån som kan uttyda vad det kan vara? (se bild)Även undrande över de små bruna "blommor" som är ovanför vitabollen....tacksam för tips!/Fredrik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Connaissancen Postat 23 januari 2010 Dela Postat 23 januari 2010 Det kan inte vara början på någon typ av Sarcophyton, tror du?De kan ibland vara lite bleka/vita. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freguz Postat 23 januari 2010 Författare Dela Postat 23 januari 2010 mmnjaaaa men den är så kritvit, typ #ffffff i webcolor, känns inte riktigt som sarcophyton, men det visar sig väl.Haft den i ca 2 veckor, o först senaste dagarna ser man att det sticker ut nåt polypaktigt från den Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Irrbloss Postat 23 januari 2010 Dela Postat 23 januari 2010 hård eller mjuk i kroppen? hård så är det en sps helt klart (skulle gissa på montipora) men vad vet jag. är den mjuk så ligger min gissning på sarco också. vad gällande de små blommorna så är det stjärnpolyper och det känns inte helt omöjligt att det kan vara nya skott från de stjärnpolyper du redan har som man ser längst ner på bilden Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freguz Postat 23 januari 2010 Författare Dela Postat 23 januari 2010 aha kan stjärnpolyperna sprida sig sådär långt bort från modern, spännande det här måste jag följa noga nu. Och klämma på vita bollen förstås :-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sune Postat 24 januari 2010 Dela Postat 24 januari 2010 Dom små bruna blommorna är också stjärnpolyper, och jag tror dom är svagt blåa om du tittar noga..Är det ny sten som det följt med på eller är det begagnad sten?MVH Danne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freguz Postat 24 januari 2010 Författare Dela Postat 24 januari 2010 Dom små bruna blommorna är också stjärnpolyper, och jag tror dom är svagt blåa om du tittar noga..Är det ny sten som det följt med på eller är det begagnad sten?MVH DanneStenen är köpt i affär, den var tydligen "odlad". Vad det innebär exakt vet jag inte, men den är väldigt fin o så, inga fulalger på den (läcker inget fosfat antar jag). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ragman Postat 24 januari 2010 Dela Postat 24 januari 2010 det ser verkligen ut som Sarcophyton. har sett många såna som är rätt vita Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Irrbloss Postat 25 januari 2010 Dela Postat 25 januari 2010 man ser alla små polyper på den vita bollen, med tycker inte vi skall hänga upp oss på färgen tills vi vet ytan på den. det kan lika gärna vara en sps Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Irrbloss Postat 25 januari 2010 Dela Postat 25 januari 2010 aha kan stjärnpolyperna sprida sig sådär långt bort från modern, spännande det här måste jag följa noga nu. Och klämma på vita bollen förstås :-)jag hittade skott från mina gula polyper på andra sidan av karet. dem har alltså färdats 1,50 meter så visst kan dem färdas. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freguz Postat 25 januari 2010 Författare Dela Postat 25 januari 2010 man ser alla små polyper på den vita bollen, med tycker inte vi skall hänga upp oss på färgen tills vi vet ytan på den. det kan lika gärna vara en spsStack ner handen nyss o kände på den vita bollen. Den är helt stenhård, nästan som ett sandpapper känns ytan på den, strävt.Idag var polyperna inte ute längre...Mystiskt detta./Fredrik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Irrbloss Postat 25 januari 2010 Dela Postat 25 januari 2010 hehe tyckte väl att det såg ut som en sps. mina ögon sviker mig ikke jag skulle kunna gissa på att det är en sån här http://se.reeflex.net/tiere/597_Montipora_hoffmeisteri.htm som tappat färgen men det är för svårt att se Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freguz Postat 25 januari 2010 Författare Dela Postat 25 januari 2010 hehe tyckte väl att det såg ut som en sps. mina ögon sviker mig ikke jag skulle kunna gissa på att det är en sån här http://se.reeflex.net/tiere/597_Montipora_hoffmeisteri.htm som tappat färgen men det är för svårt att seok, tack för tipset. Lite svårt att sia om än så länge. Får väl fota den igen när den ändrar skepnad på nåt sätt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freguz Postat 25 januari 2010 Författare Dela Postat 25 januari 2010 Eller kanske den här känns lite som om det kunde vara närahttp://se.reeflex.net/tiere/1779_Montipora_mollis.htm Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.