Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Hej.

Svåraktig novis så ha gärna överseende med dumma frågor.. :smiley9:

Håller på komponerar ett 400l blandkar (~150-50-50) och lurar lite på belysnings upplägget. Mina funderingar ligger lite i antal armaturer samt effekt. Första funderingarna ligger på att köra 2*150W MH + ev ett t5 blårör längst fram i karet.

Lönar det sig att dela upp upp på 2 arm. eller skall man köra enkel 300W? Är det nån ide att kompletera MH med blårör? Nått bra förslag på varifrån man skall skaffa (billiga) starters till MH?

Alternativet känns som 5*t5 varav ett blåljus men det kanske blir bra mycket dyrare i längden om man ångrar sig...

Tacksam för svar!

Postat
Hej.

Svåraktig novis så ha gärna överseende med dumma frågor.. :smiley9:

Håller på komponerar ett 400l blandkar (~150-50-50) och lurar lite på belysnings upplägget. Mina funderingar ligger lite i antal armaturer samt effekt. Första funderingarna ligger på att köra 2*150W MH + ev ett t5 blårör längst fram i karet.

Lönar det sig att dela upp upp på 2 arm. eller skall man köra enkel 300W? Är det nån ide att kompletera MH med blårör? Nått bra förslag på varifrån man skall skaffa (billiga) starters till MH?

Alternativet känns som 5*t5 varav ett blåljus men det kanske blir bra mycket dyrare i längden om man ångrar sig...

Tacksam för svar!

Finns det ens 300w? Vet att det finns 400w, men aldrig hört om 300.

Dock så brukar man rekommendera minst 1w/liter och du skriver att du har en 400-balja, så personligen skulle jag nog kört på mer ljus.

Mvh/ Oscar

Postat

300w kan vara en armatur med 2x150w eller två separata.

Jag hade förr 5x250w MH + 4x80w och 4x54w T5. Det ersatte jag med 10x80w + 10x54w T5. Akvariet var nära att krascha för koralltillväxten ökade så mycket att Ca och kH sjönk så snabbt att att jag inte hängde med. Alltså 6x80w + 6x54w T5 var mycket mer hos mig än 5x 250MH.

I ditt kar skulle du klara det mesta i korallväg med 4x80w T5 med riktigt bra reflektorer.

Postat
Finns det ens 300w? Vet att det finns 400w, men aldrig hört om 300.

Dock så brukar man rekommendera minst 1w/liter och du skriver att du har en 400-balja, så personligen skulle jag nog kört på mer ljus.

Mvh/ Oscar

My bad, 250W var steget efter 150W.. Mjo jag snubbla över det nånstans också men resonerade att tanken är ganska låg (~50cm) samt att jag inte för närvarande planerar stenkoraller...

300w kan vara en armatur med 2x150w eller två separata.

Jag hade förr 5x250w MH + 4x80w och 4x54w T5. Det ersatte jag med 10x80w + 10x54w T5. Akvariet var nära att krascha för koralltillväxten ökade så mycket att Ca och kH sjönk så snabbt att att jag inte hängde med. Alltså 6x80w + 6x54w T5 var mycket mer hos mig än 5x 250MH.

I ditt kar skulle du klara det mesta i korallväg med 4x80w T5 med riktigt bra reflektorer.

De jag är lite rädd för är att missa MH-effekten, men sen igen har jag bara sett bilder på olika belysningar och vet inte hur stor skillnad det är i verkligheten? Och med uppdelningen på två armaturer tänkte jag främst på skuggbildning med en kontra två arm(bredden på karet e ju 150cm).

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...