Gå till innehåll

MH i nytt kar


akvarium123

Rekommenderade inlägg

Hej.

Svåraktig novis så ha gärna överseende med dumma frågor.. :smiley9:

Håller på komponerar ett 400l blandkar (~150-50-50) och lurar lite på belysnings upplägget. Mina funderingar ligger lite i antal armaturer samt effekt. Första funderingarna ligger på att köra 2*150W MH + ev ett t5 blårör längst fram i karet.

Lönar det sig att dela upp upp på 2 arm. eller skall man köra enkel 300W? Är det nån ide att kompletera MH med blårör? Nått bra förslag på varifrån man skall skaffa (billiga) starters till MH?

Alternativet känns som 5*t5 varav ett blåljus men det kanske blir bra mycket dyrare i längden om man ångrar sig...

Tacksam för svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Svåraktig novis så ha gärna överseende med dumma frågor.. :smiley9:

Håller på komponerar ett 400l blandkar (~150-50-50) och lurar lite på belysnings upplägget. Mina funderingar ligger lite i antal armaturer samt effekt. Första funderingarna ligger på att köra 2*150W MH + ev ett t5 blårör längst fram i karet.

Lönar det sig att dela upp upp på 2 arm. eller skall man köra enkel 300W? Är det nån ide att kompletera MH med blårör? Nått bra förslag på varifrån man skall skaffa (billiga) starters till MH?

Alternativet känns som 5*t5 varav ett blåljus men det kanske blir bra mycket dyrare i längden om man ångrar sig...

Tacksam för svar!

Finns det ens 300w? Vet att det finns 400w, men aldrig hört om 300.

Dock så brukar man rekommendera minst 1w/liter och du skriver att du har en 400-balja, så personligen skulle jag nog kört på mer ljus.

Mvh/ Oscar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

300w kan vara en armatur med 2x150w eller två separata.

Jag hade förr 5x250w MH + 4x80w och 4x54w T5. Det ersatte jag med 10x80w + 10x54w T5. Akvariet var nära att krascha för koralltillväxten ökade så mycket att Ca och kH sjönk så snabbt att att jag inte hängde med. Alltså 6x80w + 6x54w T5 var mycket mer hos mig än 5x 250MH.

I ditt kar skulle du klara det mesta i korallväg med 4x80w T5 med riktigt bra reflektorer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det ens 300w? Vet att det finns 400w, men aldrig hört om 300.

Dock så brukar man rekommendera minst 1w/liter och du skriver att du har en 400-balja, så personligen skulle jag nog kört på mer ljus.

Mvh/ Oscar

My bad, 250W var steget efter 150W.. Mjo jag snubbla över det nånstans också men resonerade att tanken är ganska låg (~50cm) samt att jag inte för närvarande planerar stenkoraller...

300w kan vara en armatur med 2x150w eller två separata.

Jag hade förr 5x250w MH + 4x80w och 4x54w T5. Det ersatte jag med 10x80w + 10x54w T5. Akvariet var nära att krascha för koralltillväxten ökade så mycket att Ca och kH sjönk så snabbt att att jag inte hängde med. Alltså 6x80w + 6x54w T5 var mycket mer hos mig än 5x 250MH.

I ditt kar skulle du klara det mesta i korallväg med 4x80w T5 med riktigt bra reflektorer.

De jag är lite rädd för är att missa MH-effekten, men sen igen har jag bara sett bilder på olika belysningar och vet inte hur stor skillnad det är i verkligheten? Och med uppdelningen på två armaturer tänkte jag främst på skuggbildning med en kontra två arm(bredden på karet e ju 150cm).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...