Gå till innehåll

Fiskar dör...


matsgd

Rekommenderade inlägg

För ett tag sedan köpte jag två sandvändare. Efter ett par dagar började den ena se tunn ut, trasiga fenor, etc., och efter ytterligare ett par dagar dog den (eremiterna fick ett skrovmål innan jag hann ingripa och ta bort liket). Hursomhelst, samma sak hände sandvändare nummer två. Sedan försvann en gylta, en chromis, och nu ser jag samma trasiga fenor på nästa chromis. Är det någon parasit i farten, som flyttar från värdfisk till värdfisk i takt med att de dör? Några tips?

mvh

Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvarievolymen är 130 liter, och jag byter cirka 20 liter i veckan. Jag använder bara osmosvatten med ett silikatfilter.

Ca ~420

Mg ~1350

salt 1.027 (jag håller på att jobba ner det - hade under ett års tid en saltmätare som visar helt fel...)

temp 25-26 grader C

Andra värden var ett tag sedan jag mätte.

Saken är den att båda sandvändarnas magar såg insjunkna ut när de var på fallrepet, så jag började tänka att det kunde vara någon inälvsparasit som nu flyttat vidare. Är jag helt ute och cyklar med det resonemanget?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inälvsparasiter tar plats. Men nacken och ryggen brukar bli papperstunn.

Äter fiskarna så ge dem mat med vitlök i. Det verkar som att de antagligen smakar så illa för inälvsparasiter så att de lämnar fisken.

Sandvändarna blev väldigt tunna över ryggen, men de andra fiskarna som dött har inte sett ut så. Kan parasiter flytta från fisk till fisk i takt med att värdfisken dör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa sandvändare vägrar äta foder utan går bara på det som finns i sanden, ett rsm har inte den bottenytan som krävs för att det skall fungera. Är det möjligt att det är de som hänt?

Jag tror inte på en enstaka kringströvande parasit, det låter mer bakteriellt/kemiskt när det kommer till fenorna.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej. Det är såklart möjligt att de inte fick tillräckligt med mat. Men de åt en hel del frysfoder (artemia och mysis).

Någon idé om vad som kan vara fel bakteriellt/kemiskt i så fall? Vad som förbryllar mig är varför andra fiskar började dö precis i samma veva. Kan det vara att de som dog och inte avlägsnades direkt, förgiftade tanken, och startade en kedjereaktion av död?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du skriva upp hur mycket fisk du har samt hur stora dom är?

Sen lite info om vad du har för teknik förutom RSM standardprylar, hur länge karet gått samt om det finns något övrigt som kan påverka.

Tex att ni målat hemma eller hanterat några hushållskemikalier.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur många fiskar? Ja, i nuläget är det inte många kvar. När detta startade hade jag:

1 clown, cirka 4-5 cm

3 chromisar, cirka 2 cm

1 "six line wrasse", vad de nu heter på svenska, cirka 4 cm

2 "yellow headed sleeper gobies", cirka 4 cm

... men nu återstår bara två chromisar (varav en risig) och clownen.

Karet har gått i ett drygt år. Skummaren är utbytt mot en Tunze 9002 och det sitter två extra pumpar i karet (Hydor Koralia). Sedan är fläktar och cirkulationspumpar utbytta av ljudskäl.

Inga ommålningar, men när jag väl "måste" ha händerna i karet använder jag inga handskar eller så. Men så har jag alltid gjort (borde man ha handskar, och i så fall vilken sort?).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...