Gå till innehåll

Äkta levande sten?


JStjerna

Rekommenderade inlägg

Hej!

Var och köpte levande sten till akvariumet men tycker den ser väldigt annorlunda ut mot min gamla sten. Är den äkta? Det finns microalger och lite annat smått. Stenen har bara legat två dagar i akvariumet. Det är den gråaktiga stenen jag menar. //Johan

post-4261-14468919217524_thumb.jpg

post-4261-14468919217752_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Under själva stenen ser det ut som att det fastnat lecakulor och andra sorters stenar. Detta kan ju självklart ske av naturen och det kan vara något som liknar lecakulor. Men och andra sidan verkar stenen se "för äkta ut" för att vara konstgjord. Blev bara lite misstänksam då det är första gången jag handlat på denna affär. Tänkte att han kanske "lurat" mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

snackade med en marinbiolog ang. just brytning av levandesten till akvariebruk, hon sa att ca 70% av all sten i Svenska butiker är "fusk" sten av betong som får ligga i vattenet och bli "levande" innan man skördar... om jag inte missförstod henne that is..

Tack och lov för det, man vill ju inte vara en del av all idioti med nedbrutna korallrev och utrotning av fiskar och allt sånt elände.

Man vill kunna syssla med denna hobby utan att behöva oroa sig att man bidrar till sånt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack och lov för det, man vill ju inte vara en del av all idioti med nedbrutna korallrev och utrotning av fiskar och allt sånt elände.

Man vill kunna syssla med denna hobby utan att behöva oroa sig att man bidrar till sånt.

ja precis, men tydligen var det ett stort problem världen över men just brytning till akvariebruk, även här i sverige, då det fortfarande finns marknad för "riktig" sten.. ahh vet inte om jag gillar det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...