Gå till innehåll

Järnhaltigt vatten


Thessan

Rekommenderade inlägg

Hej igen!!

Efter mer än 2 år utan salt kliar det i fingrarna igen, var på g i höstas att starta igen men så flyttade vi till en annan gård så det blev lagt på is.

Funderar att ev starta upp i höst med ett musselkar. Nu till min fråga och hoppas att jag lagt tråden rätt.

Vi har väldig hög järnhalt i vårt dricksvatten som kommer från egen brunn. Rören är nya och innehåller ingen koppar ska jag väl tillägga. Det är så pass illa att vi köper vatten i affären då vattnet från kranen smakar blod och det tom luktar blod när man diskar osv. Frågan är ju då om det funkar att använda vårt vatten, naturligtvis ska jag använda osmos men det tar väl inte bort järnet?

När jag ändå frågar i denna avdelning så kör jag på med nästa, jag har bestämt mig för att återuppta min första ide jag hade när jag började med salt och det är ett fiskfritt musselakvarium med en del koraller och andra lägre djur. Jag hatar tekniken som finns i hobbyn och undrar då är det tvunget att ha skummare eller klarar jag mig utan när jag inte har belastningen från fiskarna? OM jag klarar mig utan skummare mm vilka fler filtrerare finns det som kan vara vettigt att ha i karet, vet att en del svampar filtrerar vattnet bra och musslor filtrerar väl också? eller är jag ute och snurrar nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...