Gå till innehåll

Clowner och deras kön


HyperBamse

Rekommenderade inlägg

Kanske en liten udda fråga men om jag har fattat det rätt så ändrar clowner kön och den största blir hona.....och resten hannar?????

Och till min största fråga........köpte

2 Svarta Amphiprion ocellaris (lekpar)

och

2 Vanliga Amphiprion ocellaris (lekpar)

Nu har en av de vanliga blivit lite trasig i fenor och jagas på en del av den andra vanliga.......... kan det ha något med att göra köns byte???? tänker på om en av honorna blivit hanne????smiley5.gif.

kanske inte spelar någon roll där men om man nu släpper i 2 honor och 2 hannar (som i mitt fall) blir ena honan hanne då????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De kommer förmodligen att försöka bestämma rangordning och sen så blir den starkaste den dominerande honan (alla clownfiskar startar med att vara hanar har jag för mig). Därefter väljer hon ut en lämplig hane som hon vill dela anamonliv med, vad som händer med resterande hanar är svårt att säga. Finns det plats i akvariet och kanske rentav två värddjur (förslagsvis anemoner) relativt långt ifrån varandra, så kan det hända att de bildar t o m två par, annars så finns risken att de blir ihjäljagade.smiley5.gif.

Jag är nu inte hundraprocentig att det blir just så det kan ju ordna upp sig ändå.

Förhoppningsvis kan du kanske få råd utav någon som kan mer än jag.

/Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fråga: Du säger att de var lekpar, Är fiskarna likstora ,och hur vet du att de är lekpar?

Skulle det vara så att de är relativt likstora så är jag tveksam till att de skulle vara ett par.

Jag har två par i mitt kar . ett vanlgt ocellaris par och ett par svarta.

De har delat upp karet så att såvplatserna ligger på varsin sida.men i övrigt så är det inte några större problem .de kan kivas lite om någon skulle komma för nära ,men inte så att de direkt bråkar. Jag har alldrig sett något annat beteende än att det är mer som tillrätta visande än att det skulle utmynna i direkt bråk. har inte heller sett skador av dessa tillrätta visanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

clownerna startar som hermafroditer (könskösa) för att sedan den mest dominanta blir en hona, varpå den näst mest dominanta blir hanne, resten förblir könslösa ....ifall en ytterligare skulle bli hona så jagar den nya antingen bort den gamla honan eller dödar henne eller tvärtom. samma sak kan hända med hannar.

Ifall man sätter i två lekpar kan det antagligen finnas stor risk för rivalitet, vilket kan leda till att någon blir, dödad, sönderbultad eller bortjagad...

*vill att du observerar att jag har ingen personlig erfarenhet av clowner (ännu) och detta är endast vad jag läst i boken "clownfishes" som skall vara den bästa, säger i varjefall de som säger att de vet smiley2.gif.

Hoppas att det hjälpte lite ...sök annars på RC, där står en hel bibel om "clownisar"

MVH

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter du har lite rätt. Clowner startar sitt liv som hanar och den största fisken blir sedan hona och är den dominanta. När sedan hon dör så blir den hane som är störst eller som honan hade valt som partner en hona. Å så där holler det på i all oändlighet. Vad jag kan förstå så lever de övriga små hanarna lite på sidanom och är vell mer som vaktposter för det lilla revir de har. troligen så fins bara detta beteende i naturen.Har ej sett detta i akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rookie: Hermafrofit betyder tvåkönad.....

vill inte vara en besserwisser, fast sade jag att hermafrodit betyder könslös ?

jag sade att de föds som hermafroditer eller rättare sagt är de könslösa vid födseln ...en hermafrodit innehar inte tvunget båda könen vid samma tidpumkt, utan de är hane respektive hona vid olika tillfällen, dock är de ändå tvåkönade (hermafroditer) dock vid födseln är de könslösa tills de har nått könsmognad.

---------------------

Tvåkönade djur har både hanliga och honliga könsorgan och kallas för hermafroditer. Ordet hermafrodit kommer från den grekiska mytologin. Tjuvarna och de vägfarandes gud, Hermes avlade tillsammans med kärleksgudinnan Afrodite ett mycket vackert tvåkönat väsen som fick namnet Hermafroditos. Hermafroditer förekommer inom de flesta djurgrupper så som svampdjur, koraller, plattmaskar, havsborstmaskar, blötdjur, kräftdjur, mossdjur, sjöpungar och fiskar. Många av hermafroditerna har möjlighet att påverka när de ska fungera som hane respektive hona. För att undvika självbefruktning produceras oftast ägg och spermier vid skilda tillfällen. Ett djur kan till exempel vara hane i början av livet för att sedan byta kön till hona i ett senare skede. Det går också att göra tvärt om, det vill säga, börja livet som hona och avsluta det som hane. Inom några få djurgrupper förekommer så kallade simultana hermafroditer. De är hane och hona exakt samtidigt i samma sekund. Vilket kön en hermafrodit har, samt när och om man ska byta kön, bestäms till stor del av faktorer i djurets omgivningen. Naturen har under årmiljonernas lopp gynnat den variant som är bäst anpassad till sin omgivning. Bäst anpassad i detta fall innebär att man ska få så många ungar som möjligt under sin livstid. Ett maximalt antal reproducerande ungar leder nämligen till att de egna generna sprids vidare i så stor omfattning som möjligt.

MVH

bessersmitter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

citat: jag sade att de föds som hermafroditer eller rättare sagt är de könslösa vid födseln ...en hermafrodit innehar inte tvunget båda könen vid samma tidpumkt, utan de är hane respektive hona vid olika tillfällen,

Dock har de väl alltid minst ETT kön jämt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hopp å hej! Nu pratades det ju om Clownfiskar å de är hanar från födseln.

Skall även tillägga at hemafroditer förekommer mest hos växtriket och är ju där tvåkönad, eller hur ? Förekommer också hos en del djurgrupper så som sniglar och maskarmm. Alldrig hos fiskar vad jag vet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...