matsgd Postat 7 februari 2010 Postat 7 februari 2010 Hej!För ett kar som är 100x60x60, hur stor diameter behöver man ha på ett avrinningsrör som går ut genom botten på karet? Räcker det med 20mm?Håller på å planerar lite... Mats
Jaken Postat 7 februari 2010 Postat 7 februari 2010 Tänk på att hålstorlek och rörstorlek inte är samma sak.Nej ett 20 mm hål räcker inte, vet inte ens om det finns så smala genomföringar.Jag skulle välja en 32 mm genomföring. Enligt Tritons hemsida skall du då ha ett hål på 43-45 mmhttp://tritonakvarium.se/product.asp?product=987
Claes_A Postat 7 februari 2010 Postat 7 februari 2010 Och är man lika paranoid som jag så gör man två utlopp - ett huvudutlopp och ett reserv när clownfisken proppat igen det första...
Zemilor Postat 7 februari 2010 Postat 7 februari 2010 Och vill man ha det riktigt tyst och är paranoid gör man tre hål! ett strypt till 95% av flödet. Ett för resterande flöde och ett extra i reserv! sen ska du ha ett upp med om du inte drar bakom akvariet! men två 25mm genomföringar med 34mm hål och ett 32mm genomföring med 43-45mm hål...Finns en artikel här på guiden med exakta hålstorlekar!Allt beror på hur stort flöde du ska ha genom sumpen?
matsgd Postat 7 februari 2010 Författare Postat 7 februari 2010 Och är man lika paranoid som jag så gör man två utlopp - ett huvudutlopp och ett reserv när clownfisken proppat igen det första...Tur att jag bara har en clown då - annars kunde det bli många hål!
matsgd Postat 7 februari 2010 Författare Postat 7 februari 2010 Tänk på att hålstorlek och rörstorlek inte är samma sak.Nej ett 20 mm hål räcker inte, vet inte ens om det finns så smala genomföringar.Jag skulle välja en 32 mm genomföring. Enligt Tritons hemsida skall du då ha ett hål på 43-45 mmhttp://tritonakvarium.se/product.asp?product=987Jo, jag vet - det jag MENADE var såklart 20mm RÖRdiameter.
NiXoN Postat 8 februari 2010 Postat 8 februari 2010 Jag kör ett kar som är 100x70x75 och har 32mm í rördragningen ner.Skulle nog klara mig med 25mm om jag använde 32mm kranar med reduceringar(innermåttet är nämligen storleken mindre).Till ditt kar skulle jag inte köra med 20mm, 32 eller 25 med dubbla eller 3 rör ner för att slippa toalettljudet och eländet med durso.Jaken, den minsta genomföringen jag hittat är på 16mm;) såg så sött ut att jag nästan startade ett nano.//NiXoN
Rekommenderade inlägg