Gå till innehåll

vad har jag köpt???


snickarn

Rekommenderade inlägg

Köp en hink med salt och blanda själv, blir mycket billigare och du vet kvaliteten på saltet. Ett osmosfilter är att rekommendera med.

Har hört skräckhistorier om butiker som säljer sitt utbytesvatten, dvs det gamla vattnet. Inte säkert att just "din" butik gör det, men det förekommer.

Jag gillar det du har i bokhyllan dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 122
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

katastrof i karet torsdagkväll skummarn måste fått ett frispel.

vi var borta torsdag fredag och när vi kom hem i igår natt så hade jordfelsbrytarn slagit av strömmen i lägenheten allt var svart

enligt timern så hade det slocknat kl 21

skummarn var överful och det hade kommit vatten i en fördelningsdosa som kortslutit elen

tempen i karet var nere på under 18 grader clownen och räkan såg inte speciellt pigga ut korallerna ser ut att ha klarat sig ganska bra nu idag men skivorna ser elendiga ut tre st har skrumpnat ihop och lossnat

men jag passade på att ta ett foto i blåljus 7watts compactrör ska se till att köpa en ny kamera för denna tar inte så bra bilder tyvärr

post-4952-14468919604527_thumb.jpg

post-4952-14468919604752_thumb.jpg

post-4952-14468919604954_thumb.jpg

post-4952-14468919605154_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina ärliga kondoleanser :smiley13: (har också förlorat X antal salt tidigare i min karriär ett 300 L FULLT med dyr Salt fisk på bara en natt ) :ledsen:

Sen GE inte upp På med värmen & strömmen få skummaren & hela systemet att gå igen

Sen Kolla värdena (om du fått cyanid eller nitrat ) Borde inte blivit något MEN & få igång lyset

Korallerna borde klara sig & clownen & räkan kan också klara sig om du har tur (troligen bara att dom går i dvala pga det kalla vattnet ) & ta bort dom lossnade skivorna så dom inte förgiftar burken

& sen flytta ALL elektrisk apparatur dosor o.s.v. Under burken BORT & gärna över vattenytan om det är nära till burken.

FRAMFÖR ALLT GE INTE UPP !!!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kom hem nu efter ännu en trevlig påskmiddag . ska iväg imorgonbitti igen så karet kommer att stå orört ett dygn till men nästan allt levande ser ut att må bra .

det är lite för tidigt att ge upp nu så jag bestämde mig för att uppgradera till 65x65x65 med sump istället

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter vettigt min vän -Tummen upp

Många skulle gripas av panik pga detta & börja byta vatten & gräva i burken osv. & på det sättet ytterligare förvärra situationen Men som jag tror så kommer nog det mesta fixa till sig igen. MEN du får hålla gluggarna öppna på fiskarna som KAN ev . få någon vita prick eller så pga ändrade förhållanden under kort tid

Låter COOLT min vän & ju större burk du har ju mer starkare (hållbart ) blir systemet Ett tips bara LÅT den nya burken gå in sig ORDENTLIGT (gärna flera månader ) innan du befolkar burken

Jag kommer att låta mitt 375 (som jag nu är igång att starta ) gå med sten o.s.v. i 6-12 mån för att det RIKTIGT skall få gå in sig (i min erfarenhet så är detta det största felet många gör när dom startar salt att dom inte låter systemet gå in sig ordentligt innan dom befolkar det )

Har gjort samma fel själv början på min salt karriär & därav lärt mig DYRA men värdefulla läxor

LYCKA till min vän :ler:

Ändrat av salltis
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad menar du med "utan befolkning"? Ljuset släkt, och inget liv utöver det i LS'en?

Då kommer du ju behöva cykla baljan när du tänder ljuset, och inget har egentligen "gått in sig".

Belysning på, och fortfarande inte mer än det liv som följt med LS'en? Hur resonerar du runt kompensering för ny vs begagnad LS? Realistiskt sett, ett minimum av städpatrull kommer ju behövas så fort man tänder ljuset, och allt eftersom deras biomassa växer utarmas karet, så vid någon punkt kommer du behöva mata, oavsett om du tänker försöka bevara liftare, eller inte.

Fullt upptänt, heltäckande städpatrull, och regelbunden matning för att hålla alla värden stabila... Vid det här laget har du en rätt rejäl uppsättning invånare i din "livlösa uppstartningstank".

Jag känner ju att man bör kasta i sten, och låta den värsta chocken från transport, och omplaceringar göra sitt i baljan. Efter det är det dags att så sakta introducera liv. Det första halvåret eller så kan det vara rätt att egentligen bara möta baljans behov. Behövs det mer betare, eller kaske en påse eremiter för att hålla sanden ren? Köp ett par eremiter, eller sniglar. Börjar det se för rent ut, det verkar inte som om det finns käk till städpatrullen längre? Köp en fisk. Kanske rent av ett par. osv. Det viktigaste, och där man ser de största felen, ur min erfarenhet är att man inte får öka sin befolkning i för hög takt, eller i för stora steg. Men det är kanske för grundläggande, och vi är hemma blinda, så vi ser inte det som ett problem?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Mr B

Vad jag menar utan befolkning är GIVETVIS med tänd belysning ,skummare , levande sten o.s.v. ;) Därav så låter du systemet gå igenom sin egen cykel i lugn & ro utan att riskera att nitrat osv toppar som annars vanligen förekommer när du ny startar en burk med antingen in gådd eller ny LS tar kål på dina fiskar eller koraler (gamla skolan ) vad man också kan göra är att (igen gamla skolan ) sätta in några black Molly eller för all del några billigare TÅLIGA Salt fiskar för att på det sättet få lite fart på processen.

Beträffande din andra fråga Givetvis om man finner att det är lite krabbor Osv så kan & bör man se till att det finns LITE mat till dom MEN enligt min erfarenhet finns det redan i stenen ;) & efter hand så börjar ju även algerna komma o.s.v.

Problemet som jag ser det är att om du sätter in som du säger betare INNAN alg tillväxten börjat så har dom ingen mat & som jag tidigare sagt det kan bli toppar av både nitrat osv under inkörnings perioden. Som kan ta kål på betarna & fiskarna

Där är vi relativt överens min vän felet MÅNGA gör är som jag sagt att dom befolkar (koraler fisk osv ) för snabbt innan systemet har hunnit gå in sig ordentligt & därför tvingas att mixtra med en det ena en det andra Den GRUNDLÄGGANDE hemligheten enligt mig med att lyckas med salt är TÅLAMOD (den läxan har jag fått lära mig med MYCKET dyra läxor när jag först började med salt ca 12 år sen ) både lyckades & som sagts även misslyckats

Om du kikar på hur LS förvaras i butik osv så ser du att det är oftast bara en burk med rätt salthalt och ljus INGEN matning osv ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I huvudsak är vi nog överens, jag bara funderade. Om man slänger i upp till, eller över 100 kilo LS i ett 375 kar, kommer det ta ett tag innan biomassan konsumerat det som var ett överskott, men inte ett halvår, eller mer. Det gör, åtminstonde teoretiskt att man kommer utarma sin LS, och det breda liv som följt med kommer konsumera varandra, allt eftersom de svagare livsformerna får ge sitt liv för att föda de starkare.

Olika algtillväxter är just det jag pratar om. Först blommar en alg upp, och konsumerar de näringsämnen den kan tillgodogöra sig, sen blommar nästa upp. Under tiden är betarna glada, eftersom de stoppar i sig vad de helt plötsligt har ett överflöd av. Men när algernas näring begränsas, vilken den ju gör eftersom man inte tillför något annat än ljus och värme (Och det enda som överlever på endast ljus och värme är kärlek...) så kommar algtillväxten bromsas, för att förr eller senare ersättas av en annan organism som är bättre lämpad för de nya förhållandena. När så sker har man bundit den näring algerna som nyss var dominanta i de betare som livnärt sig på den, och deras källa till föda har försvunnit. Opertunister kan kanska leva av nästa dominata födokälla, men annars antingen svälter de, eller faller offer för andra hungriga invånare. Det är i det här skedet man tyvärr slutligen landar på en väldigt fattig befolkning, och som jag menar på inte är till fördel för karet.

Men definitivt. Nyckeln är tålamod. Små förändringar, över lång tid.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Joda min vän vi är ganska överens

Om du tittar på vad levande sten EGENTLIGEN är så är det en sten med massor av håligheter där det finns både anaeroba & aeroba bakterier & även x antal mindre organismer som lever i stenen & så vitt jag förstått så är det just bakterierna som utgör det vi kallar bio massan (eller bio filtret ) & fungerar som bio filter. De flesta livs former som (enligt mitt ringa vetande ) lever av stenen är ljus konsumerande livs former & även rörmaskar & GIVETVIS även mindre krabbor,kräftor osv

& som du säger att du är rädd för att dom starkare individerna konsumerar dom svaga. Kan stämma. Men min vän det är det som händer & bygger ett korallrev det är KONSTANT krig mellan dom svaga & dom starkare både bland koraller , fiskar osv så jag tror inte att det blir utarmning utan det blir biologiskt uppbyggt efter sagda förhållanden

Beträffande att sätta in upp till eller över 100 kilo Ls i ett 375 är enligt mig VANSINNE det du behöver är 10 % av sagda mängd vatten så varför man skulle sätta in 100 eller mer kilo DYR LS går över min fattnings förmåga :snurrig: Jag kommer att sätta in 40 TROLIGEN 50 (lite grann under diskussion med leverantören AVBET. MYCKET fördelaktiga villkor ;) )

Beträffande algerna JA när du uttrycker det så så måste jag ju facktiskt hålla med FÖRUTSATT att man först har väntat ett bra tag INNAN man sätter in dom ( så djuren också HAR någon föda när dom anländer )

Skall facktiskt själv ta vara på dina åsikter & efter ca 2 mån se om jag facktiskt sätter in några städare åtminstone. TACKAR för informationen min vän (som jag sagt tidigare jag är INTE proffs & aldrig för fullärd att lära av andra ) & jag är den första som erkänner att Salt akv. har gått framåt LJUSÅR sen senast då jag höll på med salt )

Instämmer till fullo min vän -Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men min vän det är det som händer & bygger ett korallrev det är KONSTANT krig mellan dom svaga & dom starkare både bland koraller , fiskar osv så jag tror inte att det blir utarmning utan det blir biologiskt uppbyggt efter sagda förhållanden

Skillnaden är att ett så litet ekosystem som ett akvarium aldrig blir helt stabilt, och enda tillförslen i energiväg som sker under "inkörningen" är ljus och värme. Kombinera det med en eventuell skummare, så har du definitivt länsat baljan på lösta näringsämnen på kort tid. Ett ekosysytem måste vara så stort att den organism med längst livslängd hinner dö en naturlig död, och återgå till kretsloppet, för att det ska vara självstabiliserande, det är inte våra akvarium. (Och även i ett så stort ekosystem händer det saker som ställer till det. Oväntad massdöd, av sjukdom, osv.)

Beträffande att sätta in upp till eller över 100 kilo Ls i ett 375 är enligt mig VANSINNE det du behöver är 10 % av sagda mängd vatten så varför man skulle sätta in 100 eller mer kilo DYR LS går över min fattnings förmåga
Det var iofs enbart en överdrift för att påvisa att även en så stor volym kommer innebära att näringsmängden är begränsad. Sen beror det i huvudsak på hur kompakt, och hur kompakt man bygger, när man inreder, om 100 kilo är realistiskt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bugar inför din uppenbara expertis i detta min vän :woooow: & du har fullständigt rätt i vad du säger :ler:

Beträffande problemen i havet så kommer dom från oss människor som lyckats röra till i naturen med utsläpp ut fiske o.s.v. om inte det fanns så skulle också ekosystemet funka perfekt.

AHA det köper jag -ger upp Men som sagt 100 Kg eller mer LS i 375 är VÄLDIGT överdrivet då det i princip blir en hög med sten som sedan koraller kan sitta i men inte tillräckligt med simutrymme för fiskarna. & kunna skulptera ett fint rev (MEN det är minna personliga tankar )

Som jag sa jag är inte för stolt för att lära av andra & mottager tacksamt tillrättavisningar & tipps :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bugar inför din uppenbara expertis i detta min vän :woooow: & du har fullständigt rätt i vad du säger :ler:
Nu ska vi kanske inte ta i så jag inte kan kontrollera mitt ego här...
AHA det köper jag -ger upp Men som sagt 100 Kg eller mer LS i 375 är VÄLDIGT överdrivet då det i princip blir en hög med sten som sedan koraller kan sitta i men inte tillräckligt med simutrymme för fiskarna.
Jag skulle vilja säga att det ska mycket kompakt LS (tung) till för att det alls ska gå ner i baljan på ett praktiskt hanterbart sätt, och det är den sämsta sorten. Och det är inte snyggt i heller, så jag är helt med på din åsikt om att det är mycket i överkant. Det var som sagt ett exempel för resonemangets skull.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HAHAHAHAHAHA okej men du lyckades överbevisa mig & det respekteras :cool:

Då är vi båda rörande överens min vän :ler:

Får man fråga hur stor burk du har själv osv ? Jag har som sagt ett 375 som skall bli korallrevs akvarium (skulle gärna ha ett större 540 eller 720 men då jag bor på landet med trä golv SÅ törs inte gå högre än 375 som stått här nu med sött i ca 6 år )

Allting (förutom burken ) NYTT & väl ingången LS MYCKET stor BRA skummare osv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för stunden inget igång här hemma alls. Ställde bort ett par mindre kar för att göra plats till mitt nya projekt, ett 375 kar. Har konstaterat att ett bredare & högre kar kan bli aktuellt i framtiden, men 120'ish är maxlängden i den här bostaden, om jag vill ha mer än dator och akvarium i storarummet. De bortstälda karen står i en annan lokal till andras förnöjelse där jag sköter dem. De snurrar väll runt drygt 600 liter vatten total, med sump, osv. Jag har valt att starta om helt från början för att se vilka erfaranheter man skaffat sig som gör en praktisk skillnad mot senast...

Jag kommer från sötvatten själv, men det ska man nog inte nämna högt här. ,- )

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej låter vettigt Du kan ju som sagt jobba på höjden & djupet.

Jag förstår :smiley16: (som värst hadde jag 7 akvarier i en l1 a på 47 M2 (inkl 540 L salt fisk , 300 L salt Gymnotorax muräna ) så jag har också varit en aning GALEN i minna yngre dar :skrattar: men nu på äldre dar så har jag lugnat mig med 375 & ett 150 (SÖT :smiley9: men trevligt ändå ) i v rummet ;)

Har ett 220 som tyvärr inte får platts :ledsen:

HAHAHA nä det kan ju vara så därför har jag också framhållit att jag FAKTISKT också har erfarenhet från salt men Pga lite flytt från norra till södra & tillbaka igen upp & ner igen osv. Så har det blivit söt en period ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

alla korallerna ser ut att ha klarat sig sacrophytonen är större än någonsin, en av fraggarna är dubbelt så stor nu som när jag köpte karet

rodaktisskivorna eller vad dom nu heter gillade däremot inte att vara utan stöm i två dygn

en skiva har återfått storlek och färg men dom andra ser ynkliga och ihopsjunkna ut

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

alla korallerna ser ut att ha klarat sig sacrophytonen är större än någonsin, en av fraggarna är dubbelt så stor nu som när jag köpte karet

rodaktisskivorna eller vad dom nu heter gillade däremot inte att vara utan stöm i två dygn

en skiva har återfått storlek och färg men dom andra ser ynkliga och ihopsjunkna ut

STRÅLANDE nyheter min vän !!!!!!! -Tummen upp

Som jag sa grips INTE av panik utan lugnt & sansat på med strömmen / övriga åtgärder ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ingen panik, trots ett litet bakslag

det var mycket och frisk luft i öresund fick upp torskar med levande krabbor i enkona storlek

om det varit lite varmare vatten så skulle man tagit hem ett par

kom hem igår kväll och såg att karet och allt levande mådde prima clownen och salarisen åt med stor aptit

en dusch senare så satt salarisen med huvudet först in i en cirkulationspump

pumpen har tydligen perfekt storlek på insuget för att suga livet av en intet ont anande salaris

tips på ersättare en gul kirurg ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte HUR många av minna forna Salt vänner som förlorat fisk i pumpar & det SUGER FETT :smiley13:

Först pröva att bygga för insuget med lite sten Inte täcka bara bara framför ;) Vad jag brukar göra är också att sätta vanligt myggnät över insuget med gummiband

Sen Varför inte en vanlig Zebrazoma Flavescens (gul Kirurg ) en av dom är DEFINITIVT inbokad i min burk ;) I princip all Zebrazoma (utom möjligtvis Zebrazoma xanthurum ) som kan vara en smula aggresiv & kostar MULTUM skulle jag tro passar in i din burk Sen har vi ju också Hepatus (Doris i vem finner Nemo ) Sen från min tid så var också Achanturus Sp om än mycket fina & attraktiva MEN också otroligt känsliga för b.l.a. vita prick Men det kanske blivit bättre på den sidan sen jag var aktiv

Men jag skulle definitivt råda dig att anskaffa en ny blennid min vän då dom är dom bästa (enligt mitt fagra kunnande ) algätare

Bara tänk på hur stora fiskarna blir i ful storlek så har du ju ett brett utbud :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu puttrar det på som det ska igen .

ingen nu fisk inköpt men jag svängde inom manne idag och beundrade hans kar och köpte en montipora fragg av honom , tack så mycket

bytade 25 liter vatten och passade på att ställa till med oreda i karet fraggade av en acropora som limmades direkt på en ls även montiporan limmade jag direkt på en ls

kastar in ett par foton oxå

post-4952-14468919710304_thumb.jpg

post-4952-14468919710531_thumb.jpg

post-4952-14468919710729_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...