Gå till innehåll

Hökfisk håller på att dö


libben

Rekommenderade inlägg

Min prize fighter

WseKdCeD3L.jpg

Började med att förra veckan så såg jag honom ligga lite på sanden halvt slö, vilket han aldrig gör. Han såg sjuk ut, ett tag trodde jag han var död.

Så jag drog ner med gripklon och skulle fiska upp honom för jag trodde han var borta. Men så fort jag nudda honom så stack han iväg med halvt cepe simstil in bakom alla berg.

Där gav jag upp hoppet och tänkte jaha, där är han död. Mätte lite värden och det mesta var inom acceptabla gränser. Slängde i lite happy life filter medium osv och tänkte att det kanske finns någon chans att han piggnar till. Ser honom inte alls under helgen, spanar både morgon och kväll.

Sen idag så ser jag honom helt plötsligt, 3 dagars frånvaro, så man trodde ju han var körd. Då ligger han på ena berget och flämtar, så jag fångar honom i håven den här gången, hämtar fryst röd plankton och lite annat smått. tinar upp det hela och sondmatar honom med en liten spruta samt avklippt topps som fick bli intryckt i sprutan för att få ett smalare sondningsröd som kan tvingas in i munnen.

Så nu ligger han i håven, som jag hänt upp i akvariet med sandbotten så han får en stabil bas att ligga på och flämtar.

Misstänker att han är undernärd, såg riktigt smal ut. Och när jag tänker efter så såg jag honom knappt äta något sista veckan veckorna. Han käkar inga räkor vilket han är stor nog för att göra. Förut så tog han alltid käk när jag halvt tinade upp kuber med artemia osv, då tryckte han i sig dem. Men när allt käk är upplöst och nerskjutet i akvariet så verkar han inte ta så mycket.

Han ser för övrigt ok ut, inga prickar eller knasigt i ögonen osv, bara jvligt spinkig. Har tryckt i han mat 3-4 ggr under 30 minuter, mest röd plankton.

Har han chans att överleva? Han har ju trots allt överlevt 3 dagar utan att visa sig och inte käkat. Nu när jag sondmatar honom borde ju chanserna öka lite mer. Ska jag bara mata i munnen på honom? eller ska jag försöka gå in en cm eller två för att verkligen få ner maten i honom?

Hoppas han överlever, han är ju KUNG i mitt akvarium. Nästan iaf, har några till som jag värderar högt. som inte är de vanligast man ser hos folk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han ligger i en håv modell störe med grusbotten nerhängd från akvariet. Han levde imorse iaf, så passade på att mata honom igen. Ser rätt tunn ut. Så lever han när jag kommer hem så ska han få en hel 3-4 sprutor till sondmatat.

Bomullstopps avklippt är fan perfekt för sånt här intryckt i en liten spruta från testboxarna, hoppas han lever och visar några tecken på återhämtning när jag kommer hem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...