Gå till innehåll

småvissen euphylia


ballsam

Rekommenderade inlägg

har euphylia i karet på några ställen, och de har sedan en tid tillbaka sett lite vissna ut. vill verkligen inte förlora dom. har nyligen haft problem med cyano och låga värden i både calcium och magnesium. det är nu fixat. polyperna är liksom inte helt utslagna, och på några ställen kam man se skelettstrukturen. kollade vattenvärdena idag och dom var ungefär så här;

no3 2-5

po4 0.03

ph 8.0

ca 420

mg 1280

salinitet 1,025

temp 27.5

acropororna i karet har börjat visa sina polyper, vilket dom endast gjort sporadisk innan, vilket borde vara ett bra tecken, så helt åt hökaröven kan det ju inte vara.. vad fattas? /Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag har gott om fisk men ganska måttlig skumning. Enligt min erfarenhet fungerar det alldeles utmärkt med måttlig skumning, mycket LS och nästan så mycket fisk att det blir nitrat i vattnet. Fosfatremover får man inte glömma. Jag kör med blandad järn- och Alubaserad där den järnbaserade tar upp silikat och den alubaserade är aggresivare mot fosfat.

Men jag har stödmatat Euphyllia tidigare. Har bland annat haft en minifragg (2mm skelettdiameter) i ett yngelkar med minimal belysning som växte bra på levande artemia. Den var helt genomskinlig i mörkret. När den var uppe i en cm diameter förbarmade jag mig över den och satte den i fraggkaret där den sakta fick normal färg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har euphylia i karet på några ställen, och de har sedan en tid tillbaka sett lite vissna ut. vill verkligen inte förlora dom. har nyligen haft problem med cyano och låga värden i både calcium och magnesium. det är nu fixat. polyperna är liksom inte helt utslagna, och på några ställen kam man se skelettstrukturen. kollade vattenvärdena idag och dom var ungefär så här;

no3 2-5

po4 0.03

ph 8.0

ca 420

mg 1280

salinitet 1,025

temp 27.5

acropororna i karet har börjat visa sina polyper, vilket dom endast gjort sporadisk innan, vilket borde vara ett bra tecken, så helt åt hökaröven kan det ju inte vara.. vad fattas? /Samuel

Är Kh:t mätt? för det är nått som förbrukas grymt i mitt lilla kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min ser olika ut beroende på vart den står. Så det kan nog mycket väl vara så att den har för strömt. Då jag gått mot min pump så strömen blir mindre där nere där min står på botten, då får den ut tre tentakler 5 cm minst, men dessa är bara ute då, inte om det är mer strömt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser inte sämre ut efter att ha flyttat ner till ett mindre strömt ställe i alla fall. stig; kollade no3, och det ligger på 2-5, vilket det gjort innan också, så jag vet inte om det är för låga värden som är boven. att acropororna slår ut mer nu kan bero på att jag börjat pytsa i div tillsatser från korallenzucht..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Är lite dålig på uppföljning och utvärdering, men så här gick det med euphyliorna.. Det höll på att gå åt hökaröven så som en sista utväg lämnade jag över vården till Richard i Jönköping, och där vände den negativa utvecklingen, så tanken är att åka å hämta hem dom snart ingen. Ingen aning om vad felet var...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...