Luddox Postat 11 februari 2010 Postat 11 februari 2010 Tillsatte igår 9 kg Ocean Direct "levande" sand till mitt 300 l akvarium, där levande sten funnits i några dagar. Även då jag lade påsen på botten och försiktigt hällde ut innehållet övergick vattnet direkt från klart till "lättmjölk" (instruktion från både handlare och påse sa att tvätt innan inte behövdes).Grumligheten i vattnet fixade sig rätt snabbt med skummaren mm, däremot har allt i akvariet nu fått en grå hinna av "dammet" från sanden. Någon som varit med om detta resp vet om hinnan relativt snabbt försvinner av sig självt? Är själv lite rädd att detta kan "kväva" livet i stenen mm.Som efterklok kan man ju säga att jag ju skulle lagt i sanden först, men just det tipset kanske inte hjälper mig så mycket just nu.. Citera
evileye Postat 11 februari 2010 Postat 11 februari 2010 jag fick precis samma i mitt kar, jag tog loss en streampump och körde runt lite med och "blåste" bort sanden från stenen, fick göra så ett par gånger innan det lagt sig på botten ordentligt. Tålamod bara =) Citera
Slanten Postat 11 februari 2010 Postat 11 februari 2010 Du gjorde rätt som lade i stenen först och sanden sen. Det är för att undvika att stenarna undermineras av grävande djur om stenen läggs på sanden. Kan du inte fläkta lite med handen eller en cirkulationspump för att virvla bort sanden från stenen? Citera
Norberg Postat 11 februari 2010 Postat 11 februari 2010 Rekomenderar dig att skaffa en Reefcleaner från Schuran!Suverän att blåsa rent stenen med då det samlas detrius eller annat skräp som i ditt fall sand.En bra pryl att ha!http://www.meerwasser-aquaristik.de/onlineshop/catalog/reefcleaner-p-120.html?osCsid=7462b644665ca0b00132c25ec90343f8 Citera
Luddox Postat 11 februari 2010 Författare Postat 11 februari 2010 (ändrat) Tack för tipsen!Sanden i sig är ju inga problem med, det är "stendammet" som bildats och lagt sig som en hinna. Men jag ska prova enligt era förslag och se om det blir bättre.Min tanke med att lägga i sanden efter stenen var, som Slanten säger, för att undvika sand mellan sten och glas.. Ändrat 11 februari 2010 av Luddox Citera
Luddox Postat 11 februari 2010 Författare Postat 11 februari 2010 Tog en pensel, avsedd för att pensla ägg mm på bullar, och borstade av stenarna vilket gjorde att färgen kom fram igen. Krisen över med andra ord.. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.