Gå till innehåll

Vatten och sten mm grumligt av ny sand


Luddox

Rekommenderade inlägg

Tillsatte igår 9 kg Ocean Direct "levande" sand till mitt 300 l akvarium, där levande sten funnits i några dagar. Även då jag lade påsen på botten och försiktigt hällde ut innehållet övergick vattnet direkt från klart till "lättmjölk" (instruktion från både handlare och påse sa att tvätt innan inte behövdes).

Grumligheten i vattnet fixade sig rätt snabbt med skummaren mm, däremot har allt i akvariet nu fått en grå hinna av "dammet" från sanden. Någon som varit med om detta resp vet om hinnan relativt snabbt försvinner av sig självt? Är själv lite rädd att detta kan "kväva" livet i stenen mm.

Som efterklok kan man ju säga att jag ju skulle lagt i sanden först, men just det tipset kanske inte hjälper mig så mycket just nu..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen!

Sanden i sig är ju inga problem med, det är "stendammet" som bildats och lagt sig som en hinna. Men jag ska prova enligt era förslag och se om det blir bättre.

Min tanke med att lägga i sanden efter stenen var, som Slanten säger, för att undvika sand mellan sten och glas..

Ändrat av Luddox
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...