Gå till innehåll

Vad är det som händer?


Strumpan

Rekommenderade inlägg

Har ingen aning om denna tråden hamnar rätt,om inte får nån gärna flytta den dit den ska vara.

För 2 dagar sedan bestämde jag mej för att försöka utrota lite glasrosor i karet,har kört med citron förut men det har funkat lite sisådär,vissa har dött,vissa flyttat sig och vissa har inte brytt sig alls.

Köpte 2 pepparminträkor som inte rör en glasros så jag fick tipset att koka upp citron blandat med ättika och göra precis som jag gjort med citronen.

Tog spruta och kanyl och började spruta på dom,några satt väldigt dumt,precis i kanten på en heliopora men struntade i det med tanke på att den växer så det knakar ändå.

Dagen efter (igår) hade helioporan vitnat lite där jag sprutat men idag ser den ut att börja få tillbaka färgen,däremot så händer det massa andra konstiga saker i karet som jag absolut inte kan hitta nån anledning till.

En grön liten korall (liftade med acroporan) som inte är identifierad riktigt har blivit alldeles vit,ser nästan ut som ett vitt ludd på den.

Nästan som att den skulle ömsa som helioporan men ändå inte riktigt.

En turbo har tappat farten,den låg upp och ner när jag kom upp idag,jag vände på den,den lever men rör sig inte ur fläcken,den har legat still i massa timmar.

Dessutom har våran frökenfisk fått ett öga som svullnat upp rejält,men bara det ena,kan inte hitta några sår på fisken,finns heller ingen hinna på ögat men ögat har liksom ploppat ut och är rejält svullet.

Den är iaf pigg och äter som vanligt.

Har tagit tester också.

Nitrit 0

Nitrat 0

Mg 1300

Ph 8,1

Ca 395

Kh 6,7

Kh har legat lägre men vi försöker höja det nu.

Karet är på 250 l och vi har en 250w mh och skummare.

Är det något mer ni undrar är det bara att fråga.

Hoppas ni kan ge mej några tips på vad detta kan bero på.

Inget annat i karet verkar må dåligt utan ser ut precis som vanligt.

Funderar på göra ett vattenbyte till kvällen då det vore dax.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser inte riktigt vad citron+ättika förväntas göra mot glasrosor. Det är dags att "lime water" hamnar överst på listan över "märkliga översättningar". Det rör sig alltså om kalciumhydroxid och vatten, inte lime/citron, och vatten. (eller som här, ättika)

Effekten av citron i karet = i princip obefintlig. Citronsyran är det mest reaktiva, och förhållandevis ofarligt för allt i karet.

Ättika används som Jaken säger som kolkälla. Folk tillsätter det istället för sprit, eller i kombination med sprit, och eventuellt socker. Överdosering kan leda till massa av skumma obalanser. Det är bara att bita ihop och hoppas inget tar permanent skada.

Själv använder jag väteperoxid för att jaga bort oönskade gäster. Kraftigt oxiderande, och skadar allt i dess omedelbara närhet, men är i övrigt ofarligt för resten av akvariet då det är så reaktivt att det förbrukar sig själv på väldigt kort tid.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men alltså jag hänger inte riktigt med här,skulle jag ha överdoserat med 2,5ml ättika i ett 250l kar?

Ja jag fick iaf tipset att om inte bara citron funkade skulle jag koka det ilag med ättika och faktiskt så dog dom rosorna jag sprutade på.

Skulle verkligen 2,5ml ättika kunna göra så att 1 av alla turbosar,1 korall och att fisken får ett svullet öga?

Allt annat i karet mår ju bra och resterande koraller syns det inget på.

Att det syns på helioporan säger jag inget om men den fick ju det sprutat rakt på sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men alltså jag hänger inte riktigt med här,skulle jag ha överdoserat med 2,5ml ättika i ett 250l kar?

Ja jag fick iaf tipset att om inte bara citron funkade skulle jag koka det ilag med ättika och faktiskt så dog dom rosorna jag sprutade på.

Skulle verkligen 2,5ml ättika kunna göra så att 1 av alla turbosar,1 korall och att fisken får ett svullet öga?

Allt annat i karet mår ju bra och resterande koraller syns det inget på.

Att det syns på helioporan säger jag inget om men den fick ju det sprutat rakt på sig.

Nej, 2,5 ml ättika kan inte påverka dina djur, det måste vara något annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack det var det jag ville ha bekräftat,hjärnan har gått på högvarv för att försöka lista ut hur jag skulle kunna orsaka detta med så lite ättika.

Nån som kan ge mej något förslag på vad allt detta kan bero på.

Ska hålla koll på korallen nu,det vita luddet har börjat försvinna men det finns inte en polyp ute än iaf,vet inte ens om det finns några polyper kvar på den.

Fiskens öga har konstigt nog blivit bättre på bara någon timme.

Svullnaden har nog halverats iaf.

Turbon rör inte sig nått än,den lever men rör inte på sig alls.

Vore ju jäkligt bra att veta vad som orsakade detta,men jag hoppas att allt rättar till sig nu och att inget mer händer.

Kom gärna med fler gissningar på vad som kan ha orsakat detta,om det kan vara en faktor som ställt till allt eller om det kanske kan vara så att tex fisken drabbats av något annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...