raffik Postat 15 februari 2010 Postat 15 februari 2010 Skikar litte bilder på mitt kar.Har problem med de gröna alger.har någon tips hur kan jag bli av med de?När jag skrapar bort så kommer de tillbacka efter en stund.
Slanten Postat 15 februari 2010 Postat 15 februari 2010 Hur länge har akvariet varit igång?Hur länge är ljuset på?Vilka värden har du på vattnet:pH?KH?Nitrat?PO4?Vad har du använt för vatten när du blandade saltvattnet? Kranvatten eller osmos? Om du använder kranvatten: Vad är det för värden på det? Nitrat, PO4?
raffik Postat 15 februari 2010 Författare Postat 15 februari 2010 Hur länge har akvariet varit igång?Hur länge är ljuset på?Vilka värden har du på vattnet:pH?KH?Nitrat?PO4?Vad har du använt för vatten när du blandade saltvattnet? Kranvatten eller osmos? Om du använder kranvatten: Vad är det för värden på det? Nitrat, PO4?Har kollat PH-8,0 Nitrat-0 Nitrit-0 Karet är 2,5 väcka gammal har använt halva kran vatten och halva osmos. Fyller på med osmos vatten.Ljuset är på 11 timmar
evileye Postat 15 februari 2010 Postat 15 februari 2010 jag skulle sänka belysning, göra vattenbyten med osmosvatten, karet har bara gått i drygt 3 veckor så är det ganska normalt, men börja att sänka belysningstiden. Håll ut, det blir bättre =)C
Slanten Postat 15 februari 2010 Postat 15 februari 2010 Värdena ser ju bra ut. Gör som Evileye säger och dra ner på belysningstiden. Kanske 4 timmar / dag eller mindre under en vecka. Sen går du upp i belysningstid med 1 timme i veckan. Kanske ha lite fler snäckor?
raffik Postat 15 februari 2010 Författare Postat 15 februari 2010 Har två claunfiskar och en mjuk korall, kommer det inte påverka de om jag drar ner på belysningtiden till 4 timmar?
evileye Postat 15 februari 2010 Postat 15 februari 2010 nejdå, det är ingen fara, jag mörklade mitt kar i 3 dagar när jag hade problem med både gröna och cyano. gjorde två stora vatten byte, ett innan och ett efter mörkläggningen, sög ut alla skräpalger och inte sett röken av skiten sen dess =)
Rekommenderade inlägg