Gå till innehåll

nerite snails


svedalaciklid

Rekommenderade inlägg

vad heter dessa ute i handeln?

info jag hittat om demneritesnail.jpg

Elliminates cyano bacteria (red slime) & other film algaes on glass, rock or sand.

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%" border=0><TBODY><TR><TD width="100%">Nerite Snails are very hardy and will survive a long time in the home aquarium. Unlike other snails these guys will NOT die by flipping over, they can easily flip themselves upright when needed! At a maximum size of around 1 inch, these outstanding cleaners are found on a number of reefs scattered throughout the Indo-Pacific region. They will eat unwanted nuisance algaes such as cyanobacteria (red slime) and other film algaes that may occur on the glass, rock or sand. These eager eaters desire several types of micro algae commonly found in the home aquarium.</TD></TR></TBODY></TABLE>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de har nära släktingar i zebrasnäckorna på sötvattenssidan... dessa behöver dessutom bräck- till fullsalt vatten för sin förökning men ja vet inte vilket stadium de är när de söker sig till sötvatten igen... de salta har jag tyvärr aldrig sett mer än på bild...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de har nära släktingar i zebrasnäckorna på sötvattenssidan... dessa behöver dessutom bräck- till fullsalt vatten för sin förökning men ja vet inte vilket stadium de är när de söker sig till sötvatten igen... de salta har jag tyvärr aldrig sett mer än på bild...

Dom lägger äggen i sötvatten och sedan sköljs ynglen ut i havet när de kläcks.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja man har ju sett nerita i handeln men att den käkade cyano var något nytt för mig...

Dom skall tydligen gilla att klätra ut ur burken vilket inte är helt lyckat;)

//NiXoN

Jag har neritasnäckor i mina sötvattensburkar. De kallas då zebrasnäckor, är jääkligt effektiva algätare (deras enda föda) och det stämmer att de gillar att klättra ur för flera gånger har jag hittat dom på golvet.De gillar också att flitigt placera ut sina kritvita avlånga ägg lite överallt, gärna på mörka rötter så de riktigt syns. :smiley24:

Deras släktingar är säkert lika effektiva i sött som salt. Men något som jag reagerat på är att de nästan alltid är lika stora när de säljs, har aldrig sett några bebbar eller tonåringssnäckor. -haj-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

hejsan jag har ett ny startat kar 7veckor gammalt.

I det lever 2st nerita sniglar ganska stora som jag fått av min polare lill-burt. I hans kar klättrade d bara ner i sumpen & aldrig var framme så jag fick dem av honom. I mitt kar så är dom mycket uppe vid ytan (eller få gånger nånannans stans) så d håller en fin kant när avdunstat vatten försvinner! så någon jätte synlig snigel bland dom andra individerna har ej jag upplevt me dom ibland sitter den på streamer & mumsar :) mycket fin annars !

mvh simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...