Gå till innehåll

Elddvärgkejsare dog


Ferngren

Rekommenderade inlägg

Hej!

Idag hittade jag min elddvärgkejsare död och halvt uppäten av en av mina krabbor.

Jag noterade igår att den simmade stående med munnen uppåt och den såg lite mjölkig ut på en del fläckar på kroppen. Den ville hela tiden vara ifred så jag misstänkte att den var sjuk och hoppades på att det bara var tillfälligt. Om jag störde den simmade den iväg helt normalt för att sedan återta samma ställning någon annanstans.

Den är nyligen inköpt och har varit i karet i en vecka. Den fightades med min andra dvärgkejsare och blev den som dominerade efter tre dagar. Därefter har den mått bra och käkat artemia och mysis. Den ratade dock pelletsen och jag hade tänkt skaffa Nori/alger till den idag för att den ska få sitt.

Så är det någon som vet vad detta kan bero på?

Själv tror jag på att den inte hade varit i karrantän innan och bar på något.

Alla andra fiskar mår kanonbra och alla vattenvärden är bra, vilka jag kollade upp igår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan likna det jag upplevde. Fast jag försökte observera om han flämtade och ifall det var parasitangrepp vid gälarna utan att kunna se något speciellt.

När jag inte kunde se några andra tecken än beteendet och de lite mjölkigare fläckarna så levde jag på hoppet.

Det som man nu undrar är om jag måste vidta några åtgärder med resten av fiskarna så att inte de drabbas av några parasiter också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst lite om olika saker och det verkar vara parasiter eller svampinfektioner som fiskar brukar få.

Jag kan konstatera att det inte är någon pricksjuka (parasiter), då det enda synliga var att det såg ut som om den "slemmade", dvs färgen blev mjölkigare på partier på kanske 1 * 1 cm och även på stjärtfenan.

Har det varit parasiter som suttit i gälarna borde man sett det på "andningen" att den hyperventilerade.

Hade det varit en svampinfektion så är frågan om det hade gått så fort som ett dygn från att det uppdagades till det tog slut...

Förbryllad är dagens ord.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har idag funderat igenom vilka fiskar som inte har överlevt i mitt akvarium och vart de är inköpt.

Jag har haft dessa som dött av oförklariga anledningar:

3 st Valenciennea strigata

1 filfisk

1 Elddvärgkejsare

Det som jag nu tycker är anmärkningsvärt är att ALLA dessa kommer från samma butik...

Min lärdom säger mig att det är viktigt att veta om handlaren har haft dom i karrantän eller inte...

Damn, vad arg jag blir på mig själv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har idag funderat igenom vilka fiskar som inte har överlevt i mitt akvarium och vart de är inköpt.

Jag har haft dessa som dött av oförklariga anledningar:

3 st Valenciennea strigata

1 filfisk

1 Elddvärgkejsare

Det som jag nu tycker är anmärkningsvärt är att ALLA dessa kommer från samma butik...

Min lärdom säger mig att det är viktigt att veta om handlaren har haft dom i karrantän eller inte...

Damn, vad arg jag blir på mig själv

Vart har du handlat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga som inte hänger ut någon handlare men som känns lite intressant, alla 5 fiskar som dött för dig kommer alltså från samma affär, hur många fler fiskar har du köpt över huvud taget? Och hur många av dem har kommit från samma affär?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart har du handlat?

Hej.

Jag ska inte hänga ut någon handlare. Jag tycker dessutom bra om handlaren för övrigt. Det är oftas leveransen till själva handlaren som är orsaken till problemen snarare än handlaren själv, fast det borde vara lag på att karrantänhålla sina djur först. Detta för att inte sprida ett stort lidande till friska fiskar i onödan... Att helt enkelt vara en djurvän :)

Jag vill mest väcka mitt eget och andras förstånd att själva vara ansvariga för de fiskar man köper.

Man ska nog alltid fråga först hur fisken har hanterats. Helst så vill man kunna "boka" fisken och komma tillbaka efter någon vecka eller två och hämta den. Detta vet jag att det fungerar hos andra handlare.

men men...

Jag kom precis hem från jobbet nu och såg att min Hepatus var framme och tiggde mat :) Det känns riktigt bra för själen.

Jag misstänker att min Dvärgkejsare led av MHLLE = Marine Head & Lateral Line Erosion http://reefkeeping.com/issues/2005-06/sp/index.php

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga som inte hänger ut någon handlare men som känns lite intressant, alla 5 fiskar som dött för dig kommer alltså från samma affär, hur många fler fiskar har du köpt över huvud taget? Och hur många av dem har kommit från samma affär?

Jag har förutom de som finns i fiskhimlen även inhandlat 5 st Chromis från butiken. Dessa mår mycket bra.

Jag vill alltså INTE få någon att bojkotta handlaren utan vill bara uppmana alla att tänka till OAVSETT handlare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...