Gå till innehåll

Fjäril och Gul kirurg ihop?


nuked_bunny

Rekommenderade inlägg

Undrar om nån vet om man kan ha gul kirurg (flavve) ihop med fjärilsfiskar ? Har hört att gula kirurger kan bli aggresiva mot fiskar som liknar den själv i formen, om det nu stämmer, så om nån vet hur det funkar ihop eller har egna erfarenheter så vore tips och råd toppen.

Tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fungerar ungefär på samma ätt som att ha två kirurger i samma kar. jag har en gul kirurg och köpte en auriga fjärilsfisk, gick inte alls bra. kirurger ger ju igen på varann tills de betämt ordningen men fjärilfisken är alldeles för vänlig och tar bara stötarna.. inte att rekomendera om du har ett akvarium på 200l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör den kombinationen sen en vecka tillbaka. Fungerar rätt ok, men känner att mitt kar är lite litet, så om du inte får tag i små exemplar, och tänker skaffa större kar så vet jag inte om det är en bra ide'. Fjärilen är en otroligt vacker fisk, och än så länge har den inte rört vare sig koraller eller musslan. Gör den det så blir den panerad och vändstekt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki, tackar för tipsen, känns lite vågat i så fall i och med min akvariestorlek, lär inte finnas mycket plats för separata revir. skall dock skaffa större burk sen när man uppgarderat lägenhet, tänkte då hålla mig rund 400 -500L. så får kanske avvakta med fjäril tills dess.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en "fejk"gul kirurg och en fjäril ihop. Dom kom överäns. MEN fjärilen kan ha kommit i lä när det var matning. Han hann inte riktigt med och äta.

Fjärilen dog senare av en okänd anledning (troligen pga att karet var nystartat)

Men dom bråkade aldrig. Har även en randig kirurg som var i samma kar under samma tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Men har någon erfarenhet av Gul kirurg och vimpelfisk ihop? E lite sugen på en vimpel, men dom ska tydligen tillhöra "fjärils" släktet tror jag. men dom står under en egen kategori på reflex. men på SG´s eget lexikon står dom under fjärilsfisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...