Gå till innehåll

Vikt VS Lägenhetsgolv


Birdo

Rekommenderade inlägg

Planen är att jag ska köpa ett större akvarium.

Men nu slog det mig, Hur mycket vikt klarar ett gjutet lägenhetsgolv från 68.

Är det någon som vet detta på rak arm? Jag han inte få tag i bostadsrätsföreningen idag.

Måtten är 150x80 och vi kan räkna på en vikt på 1 ton.

Den kommer stå intill en vägg (om nu detta spelar någon roll.

//Mvh Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Planen är att jag ska köpa ett större akvarium.

Men nu slog det mig, Hur mycket vikt klarar ett gjutet lägenhetsgolv från 68.

Är det någon som vet detta på rak arm? Jag han inte få tag i bostadsrätsföreningen idag.

Måtten är 150x80 och vi kan räkna på en vikt på 1 ton.

Den kommer stå intill en vägg (om nu detta spelar någon roll.

//Mvh Christian

Inga problem det håller..
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade nog tagit kontakt med bostadsrättsföreningen innan jag fyllde på med vatten. Risken är att du behöver sprida vikten lite, och åker på att ställa det på en sockel. "Normalt" är det dock inte ett problem.

Jodå den ska stå på balkar eller en platta. Tackar för svar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

öjja! de håller, du har säkert 250-300mm armerad betong som golv, vore kanske en sak om du balanserade akvariet på en spik. men har du en 4-6 ben på din ställning så vipps har du fördelat vikten till 250kg per ben, vilket motsvarar en fest, där du bjudit in 6 stycken texas-bor som gillar Mc Donalds och "all you can eat buffé" luuuugna puckar!

om det inte är uppreglat sedan innan pga någon fuktskada så att du har luftspalt mellan betong och innergolv, då är det en annan visa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"flytande" betonggolv, på sandlåda, är vad jag har. Får mycket märkliga resultat kan jag säga. Sanden flyttar sig, antagligen pga vibrationer, över tid. Så baljan lutar mer och mer. Det har varit så med alla baljorna, och oavsett var de stått. Jävla skitgolv. Lösningen är att ha en bänk som går att justera i efterhand.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...