Gå till innehåll

Proreef 64 liter


Ranidae

Rekommenderade inlägg

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Tack för det IDt =) Och även tack för att du gillade bilden. Gör så gott jag kan men det är så förbannat svårt att få till skärpan genom glas/vatten. Någon erfaren akvariefotograf som har några tips?

(Kunde inte låta bli att smyga in en fråga ;) )

//Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plattmaskar och glasrosor gör allt för att ta över akvariet... Jag får väl ta och gå en runda till med kokande vatten, det verkade mer effektivt än limesaft mot glasrosen. Det jobbiga är att de nu har flyttat sig från att bara vara på två små stenar till att vara på lite alla möjliga ställen i akvariet.

Eftersom det är anemoner, så kan väl de gå omkring?

Hej så länge!

/Linnea

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu har plattmaskarna dött av en gång av bara för att återkomma med förnyad styrka. Vi har även fått en invasion av små grå räkor som det bokstavligen finns 100tals av. Räkorna och plattmaskarna attackerade även våran ena fina bladalg (den fjäderformade som syns på första bilden i senaste bildinlägget) de åt på den tills den dog och sen löste den upp sig innan vi han fatta att den var död...

Stomatella snäckorna förökar sig bra även de, från en handfull i början till närmare 15. Det har även dykt upp massa (10-tal) snäckor som ser precis ut som våra svarta Stomatella men är vitrosa i kroppen med ett skal som är benvitt till lite brungrått. Lite kul med olika arter =)

Det halvgenomskinliga vita klägget som är på näst sista bilden i förra fotoposten har nu börjat dö av. Har skrumpnat ihop och blivit ogenomskinligt och vitt. Fortfarande högst oklart vad det kan ha varit för något.

Ledsen att det inte kommit några nya kort på senaste tiden men akvariet har mest stått och bubblat i ett hörn med en nivåvakt som vi inte litar på då den ibland får ryck och fyller på 5-6 liter (fortsätter hälla trots att hela flötet är under vatten sen länge...) så vi har inte vågat sätta i nån fisk förens vi litar på nivåvakten.

Sen har akvariet tyvärr inte blivit mycket vackrare heller, sen bladalgerna dog har små gröna alger (dock inga trådalger) brett ut sig över all levande sten som nu är lätt grönskimmrande. Vi ska försöka skaffa lite nya bladalger så snart som möjligt men har svårt att komma förbi en akvariebutik. Tycker dock att det är lite konstigt att algerna har brett ut sig så snabbt då NO3 ligger på 0 så tyckte det borde gått lite långsammare än typ 3 dar att färga hela akvariet grönt men aja... Finns det nån fisk som putsar stenarna men som även äter "vanlig" mat? Akvariet är ju rätt litet (30liter plus 5liter sump...) så han lär ju knappast överleva om han bara ska äta alger...

Tack på förhand för svar så lovar jag att återkomma med bilder när det väl finns någonting fint att fotografera i akvariet!

//Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter plattmaskexpolsionen igen så har mycket av det gröna på stenarna och gruset "ätits upp".

Jag tänkte nu infoga lite vattenvärden som vi mätt upp men inte hunnit skriva in här:

Först värden från den 10/3:

Salthalt: 1,026

Temp: 26 oC

pH: 8,2

NH3/NH4 : 0,12 ppm --> NH3 : 0,011 ppm

NO2 : 0,05 ppm

NO3: 2,5 ppm

KH : 2,84 meq/liter eller 7,952 dKH

Efter att dessa tester gjordes så sänktes salthalten lite till 1,0246

Sen värden från 29/3:

Salthalt: 1,0225

Temp: 26,4 oC

pH: 8,4

NH3/NH4 : 0,25 ppm --> NH3 : 0,035 ppm

NO2 : 0,05 ppm

NO3: 0 ppm

KH : 2,8 meq/liter eller 7,84 dKH

Salthalten behölls efter dessa tester.

Jag vet att NO2 fortfarande är lite högt, men funderar annars på om det kan börja bli dags att introducera de första fotosyntetiska korallerna, och kanske en städpatrull, även fast det verkar som att vi fick en rätt bra patrull med den levande stenen.

Tack för alla svar hittills och en glad påsk på er!

MvH Linnea

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Så nu var det länge sen det postades nåt i den här tråden, skyller på för mycket studier =P Men nu kände jag att det var dags. Vi köpte ju våra koraller i April och nu idag var vi och köpte fisk =D! Korallerna var ett par fina fraggar från Sune här på forumet och har tyvärr bara ett par bilder på korallerna när de var ganska nya men mer bilder kommer innom kort.

Börjar med ett par översiktsbilder på hur akvariet såg ut när vi precis hade planterat in alla koraller. Här kommer först frammifrån

Akvariet-frammifr%C3%A5n.jpg

mer högupplöst version finns här

och sen här är från sidan

Akvariet-fr%C3%A5n-sidan.jpg

mer högupplöst version finns här

Sen följer lite mer detaljerade bilder på varje korall med så nära ett ID jag har lyckats komma. Alla ytterligare detaljer (som exempelvis vad de heter) är väldigt uppskattade =)

Först blir det två bilder på den i mina ögon coolaste (ok det är ingen korall det är en skivanemon men den är fortfarande snygg ;) och den har förökat sig sen vi fick den så nu har vi en liten mini på ca 1 cm i diameter plus den stora som väl är drygt 10 cm)

Bild lite utzoomat

Anemon-dag-3.jpg

mer högupplöst version finns här

och sen en närbild på den snygga munnen (eller vad det nu är för nåt)

Anemon-dag-3-n%C3%A4rbild.jpg

mer högupplöst version finns här

Efter det följer en bild på knapparna. Nu när de boat in sig lite efter en månad har de börjat skifta lite i grönt och är snyggare men denna gamla bild visar hur de såg ut de första dagarna.

Knappar-dag-3.jpg

mer högupplöst version finns här

Nästa bild blir på den största av korallerna. Den har växt massor sen vi fick den och är nu säkert en tredjedel större. Den skimrar i turkost när den är ihopdragen (se bilden från sidan ovan) och blir lite såhär hudfärgad när den blåser upp sig.

Stor-mjukkorall-dag-1.jpg

mer högupplöst version finns här

Sen kommer vårat lilla sorgebarn, svampen... Den är helt klart den som är känsligast mot att man petar runt i akvariet och om vi har byggt om eller liknande i akvariet så tar den säkert en dag eller två på såg innan den blåser upp sig igen. Den har dock också växt till sig ordentligt och är minst dubbelt så stor som den bit vi fick med oss hem och den har växt fast fint nu även om det tog säkert en dryg vecka längre än för trädet ovan.

Mjukkorall-dag-3.jpg

mer högupplöst version finns här

Nu blir det stenkoraller. Vi fick med oss två olika fraggar. En flakväxande och så denna. Vi tog med dem mest för att se om det skulle gå och hade egentligen inga förväntningar då allt vi hade läst var att stenkoraller skulle man vänta med tills akvariet varit igång stabilt i ett år. Att de skulle överleva i vårt som varit igång (tämligen instabilt) i bara några månader trodde vi inte så därför blev vi glada när vi såg att den rörde på sig

Stenkorall-dubbelbild.jpg

mer högupplöst version finns här

kollar man noga så ser man att fångstarmarna i det mittersta hålet åker in ;) Och nu efter en dryg månad i karet har den vuxit fast fint och verkar trivas.

Vi köpte även en flakväxande som sagt men den tror vi är död (den är dock både lite brun och lite grön så den kanske lever fortfarande, lite svårt att säga liksom) men den har inte växt fast tack vare att våra mördarsniglar

Australia-calcar-bild-1.jpg

mer högupplöst version finns här

kör över allting i akvariet och bryter loss den hela tiden =(

Sen tänkte jag avsluta den här posten med lite övriga ID frågor (jag vet att det finns ett ID forum men känns onödigt att dubbelposta... Vill ju visa upp alla saker som bor i vårt akvarium ändå och då känns den här tråden naturligare att visa upp dem i och då kan jag ju lika gärna passa på att ställa lite frågor =) )

Först ut i kategorin övriga djur är våran "lilla" fireworm. Den är så söt att han/hon/den får två bilder

Fireworm-bild-1.jpg

mer högupplöst version finns här

Fireworm-bild-2.jpg

mer högupplöst version finns här

Den är ca 15 cm lång! Lite kul att vi inte såg den förens efter drygt två månader. (Hittade för övrigt en liten ca 5 cm lång till idag som måste ramlat ur stenen när vi möblerade om inför fiskarnas välkommen-hem-fest)

Näst på tur är favoritsnigeln nummer ett (Stomatella sp. var det nån som sa tidigare) Den här gången är fotot dock på en vit. Vi har svarta, vita och rosa/bruna i akvariet. De svarta "leder" dock och är klart vanligast. Lite kul att se dem leka, som små vita vulkanutbrott. Har tyvärr inte lyckats få det på foto ännu men nu har vi i vart fall mängder med minisniglar =)

Stomatella-vit.jpg

mer högupplöst version finns här

Näst sist idag blir det foton på nåt litet kräftdjur (tror jag). Det bygger sig ca 1 cm höga "torn" som den bor i. Den har nåt konstigt för sig ibland och har som en lång silkestråd, lite som en spindeltråd som den äter upp... Syns om man tittar noga på den här bilden, tråden går upp mot vänster hörn.

R%C3%B6rdjur-bild-2.jpg

mer högupplöst version finns här

En liten gruppbild är här. På den här bilden ser man även hur den i övre högra hörnet släpper ut en lite brun sak, om det är ägg eller avföring vette tusan men den gör det ibland. Syns kanske bäst om man går till den högupplösta versionen här och klickar på förstoringsglaset.

R%C3%B6rdjur-bild-1.jpg

mer högupplöst version finns här

Sist ut blir akvariet hittills oklaraste invånare. Vet inte om det är djur eller sjögräs men tror på djur då det drar in sig i stenen över dan och sen kommer ut framåt kväll/eftermiddag när solen har gått ner lite och det mest bara är lampljus i akvariet. De är väl kanske nån bråkdels millimeter tjocka men ganska långa, 2-5 cm, och turkosblå. De vevar liksom kring i vattnet ett tag fort som fnn och sen rycks de snabbt in i stenen igen. Som om de fångat nåt och vill äta ifred liksom. Även på det här fotot kan det vara lämpligt att gå till högupplöst version och klicka på förstoringsglas. Det suddiga i mitten på bilden är kanske inte så intressant utan det är väl främst "huvudet" på en av dem som syns ganska långt till vänster i bilden som är kul att titta på. Om någon har en blekaste aning om vad det här är för nåt vore jag glad =)

Tunna-maskar.jpg

mer högupplöst version finns här

Det var väl allt för idag men som sagt nu kommer det säkerligen snart lite nya foton. Har tagit en hel del kort, bara inte orkat slänga upp dem på nätet ännu. Hoppas ni gillar korten =)

//Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Näst sist idag blir det foton på nåt litet kräftdjur (tror jag). Det bygger sig ca 1 cm höga "torn" som den bor i. Den har nåt konstigt för sig ibland och har som en lång silkestråd, lite som en spindeltråd som den äter upp... Syns om man tittar noga på den här bilden, tråden går upp mot vänster hörn.

En liten gruppbild är här. På den här bilden ser man även hur den i övre högra hörnet släpper ut en lite brun sak, om det är ägg eller avföring vette tusan men den gör det ibland. Syns kanske bäst om man går till den högupplösta versionen här och klickar på förstoringsglaset.

Det du beskriver här är, tro det eller ej, en snäcka som inte kan röra sig utan förlitar sig på "spindeltrådarna" för att fånga mat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fantastiska bilder Johan! Vad för kamera och objektiv har du använt?

Tack för berömmet =) Gör så gott jag kan men har märkt tt det är förbannat svårt att få bra bilder genom massa glas och vatten så ser inte fram emot att fota fiskarna... När man står där med stativ och skruvar för att hitta skärpan tycker jag nästan sniglarna rör sig för fort ibland... Kameran är en Canon EOS 450D med ett EF 100mm f/2.8 Macro.

Det ser ut som att ni har en del plattmaskar kvar.

Det här korten är alla tagna 2-3 dar efter att vi köpte korallerna dvs i slutet på april. Mängden plattmaskar gick ner lite efter det. Nu igår köpte vi 4 st Blå Djävul och de verkar stortrivas. Framförallt äter de upp alla plattmaskar =D De tittar inte ens på fodret =)

Armen som kommer ut på sista bilden hade jag gissat på var en "Spagettiworm", inget farligt alltså.

Googlade lite på spagetti worm och ja jo kanske men i så fall sitter masken nånstans inne i levande stenen och släpper ut en spagetti genom varrje litet hål liksom. Just där maskarna var fanns inget hål tillräckligt stort för en spagettiworm och varje spagetti kom ur ett eget minihål. Men får hålla utkik efter den =) Skulle ju vara riktigt kul att ha ett sånt fult djur i akvariet =P

Det du beskriver här är, tro det eller ej, en snäcka som inte kan röra sig utan förlitar sig på "spindeltrådarna" för att fånga mat.

Ok! Har du nån aning om trivialnamn/latinskt namn? Skulle vara kul att få se bättre bilder än mina egna. Korten blir ju tyvärr ganska suddiga när man fotar då jag måste använda ISO 800 eller 1600 pga dåligt ljus just där den sitter men när man sitter och tittar genom sökaren ser den ut att ha en "kräftdjursmun" med de där två små snabbt viftande klorna liksom.

Tack för att ni svarar på alla frågor =) Alltid kul att lära sig nåt nytt

//Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok! Har du nån aning om trivialnamn/latinskt namn? Skulle vara kul att få se bättre bilder än mina egna. Korten blir ju tyvärr ganska suddiga när man fotar då jag måste använda ISO 800 eller 1600 pga dåligt ljus just där den sitter men när man sitter och tittar genom sökaren ser den ut att ha en "kräftdjursmun" med de där två små snabbt viftande klorna liksom.

Jag hittade artikeln där jag läst om det, Snail That Worm Their Way Into Tanks.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hittade artikeln där jag läst om det, Snail That Worm Their Way Into Tanks.

Tack för den =) Intressant artikel och verkar som om det var såna vi hade i akvariet. De har börjat spotta ur sig massa mer slem nu sen vi satt i streampumpen så de verkar glada.

Mer bilder kommer inom kort på fiskarna, rörmasken och eremiterna som införskaffades i förrgår. Tyvärr finns inget kort på den sandvändade sjöstjärnan då vi släppte ner den och sen smälte den ner i sanden och försvann =/ Hoppas den återuppstår så ska jag försöka fota den åt er =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr finns inget kort på den sandvändade sjöstjärnan då vi släppte ner den och sen smälte den ner i sanden och försvann =/ Hoppas den återuppstår så ska jag försöka fota den åt er =)

Jag såg en av armarna som stack upp ur sanden igår, den har inte vandrat iväg under sanden, utan ligger där vi släppte ner den :) så det är väl bara att gräva upp den ur sanden så kan du ta kort när du kommer över hit.

//Linnea

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satt och letade igenom alla bilder jag tagit hittills på akvariet och hittade en kul serie av bilder tagna rakt framifrån på akvariet. Det blev en fin bildserie där man ser hur akvariet utvecklats =)

Börjar med akvariet en dag gammalt den 1/3

03_01%20jpeg.jpg

mer högupplöst version finns här

Några dagar senare (9/3) hade algerna börjat växa till sig ordentligt och lite smådjur hade börjat dyka upp

03_09%20jpeg.jpg

mer högupplöst version finns här

När akvariet stått och bubblat en dryg månad med bara alger och sten kände vi att det var dags för koraller så den 11/4 åkte vi till Bro och köpte fraggar av Sune aka Daniel. Här är hur det såg ut första kvällen.

04_11%20jpeg.jpg

mer högupplöst version finns här

Efter ca två veckor möblerade vi om korallerna lite och sen såg det ganska mycket lika dant ut några veckor. Kortet fån 7/6 visar hur det såg ut när korallerna var lite gladare.

06_07%20jpeg.jpg

mer högupplöst version finns här

Den 8/6 tyckte vi akvariet verkade stabilt nog för lite fisk och en liten allmän utökning av djurbeståndet. Vi möblerade om stenarna lite så nya utseendet blev detta. Vi byggde även in en streampump som vi fick med vid korallköpet. Det verkar som om de flesta korallerna uppskattade de extra strömmarna, Xenian fick lite svårare att pumpa iofs och "svampen" hamnade lite väl nära så den ligger lite böjd och ledsen men verkar repa sig.

06_08%20jpeg.jpg

mer högupplöst version finns här

Här kommer sen ett sista kort från 9/6 det är väl iofs i stort samma kort som det förra men man ser att Xenian börjar bli lite gladare när den väl vant sig lite vid den nya strömmarna.

06_09%20jpeg.jpg

mer högupplöst version finns här

Hoppas ni gillar den lilla serien även om några av bilderna är reposts men tyckte de passade fint ihop =)

//Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...och "svampen" hamnade lite väl nära så den ligger lite böjd och ledsen men verkar repa sig....//Johan

Jag vred på stenen som "svampen" sitter på idag för den hade nästan böjt sig ända in i pumpen, men nu mår den mycket bättre och har alla "polyper" eller vad det nu heter ute :) //Linnea

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Ställde en fråga i "Lägre djur" forumet men det verkar inte som om många är inne där och läser jämfört med här så slänger in en länk till frågan här med.

Om någon vet nånting så svara gärna för jag skulle gärna vilja köpa en ny rörmask men vågar inte just nu =(

Här en länk till frågetråden "Självmordsbenägen rörmask"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu var det ett tag sen sist så tänkte bjuda på lite fler bilder och lite fler frågor ;)

Börjar med lite fler bilder i serien "Akvariets utveckling". Ser att akvariet har blivit väldigt rörigt sen jag sist la in bilder här men korallerna växte som ogräs under sommarens värmebölja. Det står i halvskugga men i ett söderfönster så det har massor med "riktig" sol så när det var som värst var temperaturen uppe i nästan 30 grader i karet, kombinerat med 10-20% vattenbyte varje vecka verkade detta vara en framgångssaga för mjukkorallodling.

Här en bild från 11/7. Rörmasken har tyvärr redan dött =( Röret fick ligga kvar som en "gravsten" några dar... Nu i efterhand så tror jag nog att den inte gillade temperaturen och att det var därför den försökte flytta på sig.

Akvariet-framifr%C3%A5n.jpg

Mer högupplöst version finns här.

Nästa bild är från 25/7 och här ser man riktigt hur Sinularian har växt över alla andra akvarieinvånare (tror i vart fall den låånga på vänster sida är Sinularia sp. rätta mig gärna)

Akvariet-framifr%C3%A5n2.jpg

Mer högupplöst version finns här.

Då den bara blev större och större och tillslut skuggade/brände vår Acropora sp. så att den började dö av var vi tvugna att fragga den. Här ett kort från 11/8 där alla omplanterade fraggar syns och man ser även väldigt tydligt hur stökigt det blir i akvariet med 5 koraller "för mycket".

Akvariet-framifr%C3%A5n3.jpg

Mer högupplöst version finns här.

Det har hänt lite annat med akvariet också. Som jag nämnde lite snabbt i förra posten om akvariets utveckling så införskaffade vi lite djur i juni. De såg riktigt fint ut ett tag men sen dog djuren tyvärr av ganska snabbt när akvariet blev överhettat i sommras. Men fick några fina bilder jag tänkte dela med mig av.

Börjar med de djuren som dog sen så kommer det bilder på de som trots allt överlevde. Först ut är den dubbelhövdade rörmasken.

Halva-akvariet.jpg

Mer högupplöst version finns här.

R%C3%B6rmask.jpg

Mer högupplöst version finns här.

Ett väldigt fascinerande djur som jag nog kommer införskaffa igen den dagen jag inte har någon blå djävul i karet. De tuggade nämligen gladeligen i sig rörmasken när den hoppade ut sitt rör.

Tyvärr så dog även de blå djävlarna i värmen/revirstriderna. Hade läst innan att de var ganska revirhävdande men när vi var i affären så trodde killen där att det nog skulle gå bra med flera trots vårt lilla kar så vi köpte 4. Nu har vi en kvar...

Mitten.jpg

Mer högupplöst version finns här.

En rolig sak mitt i allt det tråkiga var dock att vår lilla miniskivanemon som vi hittat nån vecka tidigare verkade må bra. Den växte, från att inte ha variet större än nån cm

Lilla%20skivanemonen.jpg

Mer högupplöst version finns här.

till nästan 2 cm i diameter.

Lilla-skivanemonen-2.jpg

Mer högupplöst version finns här.

Har iofs en bra bit kvar till den stora som, när solen lyser rakt in i karet på eftermiddagen, är drygt 15 cm i diameter. Klart coolaste djuret i karet men är tyvärr för stor för att jag ska få till nå snygga kort =( Men kolla på bilden med fisk och Xenia här ovan. Skivanemonen växer mer än vad den gjort på det kortet, när den är som störst täcker den Valonian till höger! När vi plockade med den hem från Suneh så var den runt 5 cm i diameter hemma hos honom och jag tyckte de var snygga då!

Som utlovat så kommer här nu även bilder på de som faktiskt överlevde i vårt kar. Här en bild på min kompis eremiten(Clibanarius tricolor).

Eremit.jpg

Mer högupplöst version finns här.

Han verkade också växa och trivas hos oss så igår var vi och införskaffade några nya skal åt honom. Vi (jag) hade lite dåligt ögonmått i butiken och tyckte alla skal verkade så små men när vi kom hem såg vi att de var ganska enorma jämfört med hans gamla skal. Vi la trots detta ner dem i karet och nån timme senare ser vi (såklart) det största skalet vandra iväg. Då hade han bytt från det lilla nere till vänster. Han har lite problem att ta sig runt i karet nu och trillar allt som oftast ner från LSen men verkar inte vilja byta till ett mindre skal för de. Får väl hoppas att han växer i det.

Eremitens-skalbyte.jpg

Mer högupplöst version finns här.

En annan överlevare är våran stjöstjärna (Archaster tyicus). När vi släppte ner den hade den grävt ner sig på 2 sek och jag trodde aldrig att jag skulle se den igen men nu är den ute och går lite då och då.

Stj%C3%B6stj%C3%A4rnan.jpg

Mer högupplöst version finns här.

Sen kommer den coolaste överlevaren av de alla! När vi igår möblerade om lite i karet för att få plats med alla fraggar fick vi syn på två stycken minirörmaskar på baksidan av en av stenarna. Tyvärr var vi tvugna att flytta fram stenen så att den inte står lika strömt men vi hoppas verkligen att de ska överleva. Vi funderade även lite på hur många som har "svenskodlade" rörmaskar i sina kar. Är det lätt att få dem att föröka sig eller hade vi bara tur? Har de "jungfrufödsel" eller fick vi en parad hona? Glada blev vi i vart fall och nu finns i vart fall i mitt huvud planer på en kylare inför nästa sommar så att de överlever!

Egen-r%C3%B6rmask2.jpg

Mer högupplöst version finns här.

Egen-r%C3%B6rmask1.jpg

Mer högupplöst version finns här.

Det var väl egentligen allt som hänt med vårat kar sen i juni. Nedan följer lite blandade bilder som jag är nöjd med för er som gillar att titta på bilder.

Först ut min favorit i karet, sniglarnas snigel, Stomatella varia. Är helt fascinerad av alla olika färger och former som den här minisnigeln kommer i. Rosa, vita, svarta, platta eller lite skruvade skal, randiga eller enfärgade. Här kommer i vart fall två kort på den vita varrianten.

Här rensar den alger som växer precis i vattenytan

Stomatella.jpg

Mer högupplöst version finns här.

och denna är upptagen lite längre ner i karet

Stomatell-liggande.jpg

Mer högupplöst version finns här.

Sen kommer en liten serie med knapparnas utveckling. Vi flyttade upp stenen med knappar vi fått från Suneh från sanden till en liten skreva i LSen i slutet på juni. Då satt det väl en 5 knappar på den.

Knappar1.jpg

Mer högupplöst version finns här.

Efter värmeböljan fanns det närmare 20. Här en närbild tillsammans med en av de få ej missbildade minisjöstjärnorna. (De flesta har betydligt fler än 6 armar...)

Knappar-och-sj%C3%B6stj%C3%A4rna.jpg

Mer högupplöst version finns här.

Sen ytterligare en lite mer artistisk närbild.

Knappar2.jpg

Mer högupplöst version finns här.

Har även sysslat lite med fotografering nattetid med blixt eller tidigt på morgonen och då är skivanemonen nästan ännu coolare än på dan.

Dessa kort är tagna med ett par veckors mellanrum och ni kan se att framför skivanemonen växer nåt ludet vitt. Anemonen verkar inte gilla den utan man kan se hur anemonen sakta rör sig bort från vad nu det vita är. Som alltid är alla sorters ID väldigt välkomna så vet ni vad någonting i vårt kar är så svara gärna. Vi har bara artnamn på djuren vi köpte i zoobutiken. Vi har egentligen ingen aning om vad korallerna/anemonerna/allt smått som följde med LSen heter.

Skivanemon-ihop.jpg

Mer högupplöst version finns här.

och sen några veckor senare

Skivanemon-ihop2.jpg

Mer högupplöst version finns här.

På den här bilden är det inte repor i glaset ni ser utan det är slutartiden... Försöker i mesta möjliga mån inte använda blixt och då blir det 1/30-1/8 som slutartid vilket gör att småpartiklar hinner ganska långt. Vill inte photoshoppa allt för mycket heller utan gör mest bara färgkorrigering så dylika streck får vara kvar om jag inte ska skriva ut.

Valonia.jpg

Mer högupplöst version finns här.

Sen sist ut idag är en fin bild på vår Xenia. Det började som två små ynkliga kolonier som mest såg ut som nån vit kiselalg. Nu har vi 5 fina kolonier och 3 till salu på lösa småstenar.

Xenia.jpg

Mer högupplöst version finns här.

Det var allt för den här gången och som vanligt om nån gillar bilderna och skulle vilja ha de i bättre kvalitet så hör av er via PM eller mejl. Ni får dem gärna oavsett om ni vill ha dem som bakgrundsbild, på reeflex eller om ni vill hjälpa mig med nåt ID =)

Tack för nu

//Johan

P.S.

Vill ni byta fraggar eller bara utöka ert bestånd hör av er. La upp en annons på SVG nu idag som ni gärna få ta en titt på =)

Annonsen

D.S.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär =) Som utlovat kommer här en bättre bild på stjöstjärnan (A. typicus). Här om dagen när lampan slocknat så poserade han fint uppe på LSen så var tvungen att störa karet genom att tända upp all igen.

Stj%C3%B6stj%C3%A4rnan2.jpg

Mer högupplöst version finns här.

Gillar hur stjöstjärnor alltid ser ut att vara hämtade ur någon målning av Dali, de ser liksom alltid lite halvsmälta ut =P

199.jpg

//Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Hej,

Någon mer som har erfarenhet av detta 64 liters kar?

Har lite problem med att pumpen för ett jäkla liv. Den låter mer än min externa EHEIM som jag körde för mitt 1200 liters sötvattens kar.

Jag har testat att kolla om den fått in luft samt rengöra den, kollat att den inte ligger mot någon kant och vibrerar. Någon som vet några bra tysta lösningar som man kan hitta på för ett litet kar?

Tacksam för alla råd :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hej!

Ledsen för ett så försenat svar men har varit fullt upp med annat och karet har hamnat lite i skyundan sen i september då det har skött sig så bra själv med bara lite vattenbyten var annan / var tredje vecka.

Har lite problem med att pumpen för ett jäkla liv.
Jag har testat att kolla om den fått in luft samt rengöra den, kollat att den inte ligger mot någon kant och vibrerar.

Vilken pump menar du?

Skummarpumpen verkar behöv en inkörningsperiod på ett par månader. Första tiden lät den fruktansvärt men nu sedan några månader är den inte särskilt högljud. För att dämpa ljudnivån kan du experimentera med att plugga igen luftslangen till skummaren olika mycket (ger dock sämre skummning) eller bara flytta runt luftslangen lite, ljudnivån ändras drastiskt beroende på placeringen av luftslangen.

Det som lät mest i vårt kar var dock att röret som leder tillbaka vattnet från cirkulationspumpen till själva karet låg och vibrerade mot plastbakstycket. Nu har vi lyckats böja till det så att det inte vibrerar längre men en enkel lösning om detta inte går är att klämma in en bit disktrasa eller dylikt mellan plast och rör så blir det helt tyst.

En annan sak vi märkt är att skummarpumpen är rätt klen så ibland kan det räcka med att luftflödet är bara lite hindrat av en för skarp böj på luftslangen för att den bara ska pumpa vatten utan luft i och om den fastnar i det läget för länge så sätts luftintaget i botten på skummarpumpen igen med salt men det var bara att diska i sötvatten och räta ut luftslangen så funkade allt klockrent igen.

Någon som vet några bra tysta lösningar som man kan hitta på för ett litet kar?

Vi kör fortfarande med enbart orginaledelarna och har fått det att funka bra. Som vi skrivit om ovan så trivs både vår stenkorall (nån Acroporaaktig art) och den tillsammans med våra skivanemoner och xenior växer som ogräs... Visserligen så lämnar Haquoss en hel del att önska gällande byggkvalitet men får man tag i nån del som inte fallerar efter första veckan så verkar de fungera tillräckligt bra för att hålla ett litet kar med frekventa vattenbyten och tåliga arter vid liv.

Sen appropå nåt helt annat.

Som jag just nämnde så växer allt som ogräs. Bokstavligt talat. Från att ha köpt en skivanemon stor som en femkrona har vi nu en som är säkert 15cm i diameter och 5 nya av femkronestorlek, 2 lillfingersnagelstora xeniakolonier har blivit 22 stora fina "plantor" och den trädaktiga korallen till vänster på bilderna ovan har fragagats två ggr och vi har nu 3 lika stora kolonier i karet. Det börjar med andra ord bli överfullt med råge så om någon är intresserad så finns dessa saker till salu/till byte. Annons kommer förhoppningsvis upp inom kort och får jag bara arslet ur vagnen kommer även lite nya bilder men den som är intresserad kan redan nu höra av sig =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...