Gå till innehåll

Läckage från akvariet ???


Mickss

Rekommenderade inlägg

Hej har ett inbyggt 250l akvarium med sump på 100l upptäckte igår att det droppar lite från botten av akvariumet tror att det kan vara nån packning som läcker fast är inte säker =/ är ju ett rör som går från akvariumet och ner till sumpen. Hur kan man göra för att täta detta ? Är välldigt trångt skulle behöva nått slags vertyg som är smalt och långt som en slags nyckel så man kan dra åt den underifrån har ni några föslag på verktyg mm ?? :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej har ett inbyggt 250l akvarium med sump på 100l upptäckte igår att det droppar lite från botten av akvariumet tror att det kan vara nån packning som läcker fast är inte säker =/ är ju ett rör som går från akvariumet och ner till sumpen. Hur kan man göra för att täta detta ? Är välldigt trångt skulle behöva nått slags vertyg som är smalt och långt som en slags nyckel så man kan dra åt den underifrån har ni några föslag på verktyg mm ?? :smiley24:

En rörtång/polygrip brukar funka att dra med, men dra inte alltför hårt. Sen kan du ju försöka täta med silikon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Johan, hur kom vattnet åt gängorna? Eller snarare, om muttern satt på utsidan, hur kom vattnet åt gängorna. Om muttern satt på insidan, vad spelade det för roll att vattnet "kröp" i gängan? Gummipackningen är ju där för en anledning, så det ska inte läcka om man inte dragit åt för löst, eller för hårt. Det senare har jag aldrig varit med om, men teoretiskt ska det kunna hända...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gummipakningen bör vara på insidan av karet pga den tätar och det gör inte den hårda plastringen.

Jag är inte riktigt säker på varför du tycker att det spelar någon roll om packningen sitter på in, eller utsidan. I ett system med ett par meters vattendjup skulle jag sätta packningen på insidan eftersom pelartrycket skulle bli signifikant, men i ett akvarium spelar det ingen som helst roll.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Johan, hur kom vattnet åt gängorna? Eller snarare, om muttern satt på utsidan, hur kom vattnet åt gängorna. Om muttern satt på insidan, vad spelade det för roll att vattnet "kröp" i gängan? Gummipackningen är ju där för en anledning, så det ska inte läcka om man inte dragit åt för löst, eller för hårt. Det senare har jag aldrig varit med om, men teoretiskt ska det kunna hända...

B!

I mitt fall satte jag muttern fel, den sitter i karet för jag kommer inte åt den underifrån. Kommer dock inte ihåg om jag satte gummipackningen i karet eller på utsidan. Jag är dock ganska säker på att jag inte dragit åt för löst för jag brukar dra på gränsen till för hårt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte riktigt säker på varför du tycker att det spelar någon roll om packningen sitter på in, eller utsidan. I ett system med ett par meters vattendjup skulle jag sätta packningen på insidan eftersom pelartrycket skulle bli signifikant, men i ett akvarium spelar det ingen som helst roll.

B!

gummi packningen skall sitta mot glaset pga plast ringen hjälper till att pressa gummi pakningen för tätning. vänder man på de så är risken att man kan "vrida" packningen och det kan medföra läckage.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...