Gå till innehåll

Koralia pump placering ???


Mickss

Rekommenderade inlägg

Antar du kommer bygga ett berg som sluttar ner från bakgrunden på sidan. så sätta pumpen i mitten på ena sidan kanske och rikta uppåt mot ytan så den skapar en rundgång genom ytvattnet som sen pressas ner. Du får så klart fixa någon hålighet längst ner i stenarna du bygger upp med.

Alternativt sätta två mindre koralia pumpar och då en på varje sida riktade åt motsatta riktningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag reagerar på "placera min pump"...

I ett saltvattenskar med de höga flöden man eftersträvar, är det i det närmsta obligatoriskt att man använder 2, eller fler pumpar, för att inte få en karusell i baljan. Som libben skriver, två små korallier är en vettig lösning. Eftersom du inte skriver något om vad du tänker ha i baljan för övrigt så vet man ju inte, men jag frågar. 230'ish liter i baljan. Tänker du köra med sump, eller påhängsutrustning i displaybaljan?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja karusell ideén jag presenterade är mer en snygg lösning.

Själv har jag tre pumpar i mitt kar, varav två skjuter från högersiadn rakt på vänster sidan, och den tredje sitter då på vänster sida vid tillförseln från sumpen så det nya vattnet bombas ut. Så någon form av karuselleffekt får jag nog då. Men har ett helt bergsrev som bryter av det rätt friskt troligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Estetiskt sett är det nog lättare att gömma en större pump, än flera små, men det är inte så snyggs när fiskarna antingen åker med runt runt, eller simmar febrilt motströms. 230'ish liter balja blir ju klart lättare att göra effektiv karrusell av än en 540'ish. Fast jag vet inte, det går ju att smyga in en rejäl pump, och rikta den mot något som bryter flödet. Då får man högt flöda mellan pump och vad det nu är, och sen sjunkande ut mot kanterna. Det gör ju att man får planera väldigt noga när man stoppar in nya koraller osv, men det är ju hanterbart...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...