Gå till innehåll

Hjälp med vattenvärden.


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Som jag skrev i ett annat inlägg så hade jag väldigt låga värden av KH när jag mätte förra veckan (5.4 kh)

Jag har inte mätt så ofta och noga tidigare då jag ändå inte haft kemikalierna, men nu har jag fått hem balling light grejjer så jag tänkte att nu ska jag kolla.

Började mad att dra upp kh, 1 enhet per dag som jag läst är rekomenderat.. drog upp till 9 (9.3 för att vara exakt)

Sen tänkte jag dra upp magnecium och calcium som låg på 360 resp 1250

nu har jag doserat i under 4 dagar och mätte ikväll igen.

Nu låg calcium på 390 och magnecium på 1290

Kollade ytterligare en gång Kh värdet för att se om det ändrats.. nu låg det på 8.0 ?!?

Är det möjligt att det sjunkit från 9.3 till 8.0 på ett par dagar.. och hur kan det komma sig?

Jag kontrollmätte 2 gånger både i helgen och nu och fått samma resultat..

Har den lilla höjningen i Ca på nått sätt sänkt kh?

Sen som jag sker i det andra inlägget så har min acropora och en korall till vägrat slå ut polyperna sista dagarna, vilket kanske är en reaktion på svängningarna i värdet.. borde kanske tagit det mer långsamt med ändringar av värden..

Nu har även två fiskar fått vita prick.. kan även detta vara en reaktion på ändringarna, eller en slump?

Iaf ska jag avakta ett tag innan jag tillsätter nått mer och låta detta "sjunka in" nu är ju värdena ganska bra så nu gäller det bara att bibehålla dom..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla igenom "Saltvattenkemi för dummies" som finns i början av denna forumdel. Det finns en del kopplingar du kan läsa dig till för att få lite klarhet i många av dina frågor.

Du kan sedan använda AquaCalculator för att räkna ut hur mycket du skall tillföra för att "justera" dina värden i karet. Alternativt finns också ett exceldokument på forumet, breitling-light.xls, som du kan använda.

När du nått dina målvärden, låt det gå 3-4 dagar utan tillsätta något, mät igen för att få fram förbrukningen i karet. Läs tråden https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=29342&page=2 och följ förslagsvis det recept som finns där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt akvarium, som kanske är extremt för att det är litet med mycket koraller, så sjunker KH med 1.4 enheter per dag, om jag inte buffrar.

Min erfarenhet är att det lätt blir jo-jo av vattenvärderna när man gör stora korrigeringar. Det viktiga blir att komma igång med en basdosering per dag och få regelbundenhet. Sedan kan man göra korrigeringar i denna dosering om det behövs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...